Anki Korkalainen: Lapselleni liikunta on tärkeää! – Voisiko sen yhdistää katsomuskasvatukseen?
Tajusin eräs päivä pienessä paniikissa, että tyttäreni on aivan pian kaksivuotias. Tämän ikäisille lapsille liikunnalliset päivittäiset suositukset kohoavat kolmeen tuntiin saakka. Olenko minä äitinä toteuttanut näitä suosituksia tarpeeksi? Onko lapseni oppinut liikunnallisia taitoja ikäisekseen jo oikean määrän? Ainakin tytär viilettää eteenpäin minkä jaloistaan pääsee, mutta silti sydämeni vähän hakkasi ja ajauduin paniikkiin. Useilla perheillä on tämän osalta varhaiskasvatuksesta hyötyä, sillä ryhmätoiminnassa lapset pääsevät leikkimään ohjattua liikuntaa. Monilla lapsilla liikunta kuuluu usein myös vapaaseen leikkiin.
Varhaiskasvatuksen opettajana kertyy silloin tällöin myös vastaavaa
tunnetta siitä, että olenko tehnyt tarpeeksi. Meille on asetettu monia
ohjeistuksia ja vaatimuksia, mitä kaikkea tulee varhaiskasvatuksessa
säännöllisesti toteuttaa. Niin monet asiat kiinnostavat pientä lasta ja hänen
kanssaan on tottakai tärkeää käydä niitä läpi. Varhaiskasvatuksessa on
kuitenkin usein todella tiukka aikataulu ja ajanpuutteen takia kannattaa
huomioida, että monia asioita pystyy yhdistämään!
Kaksi näistä paloista on liikunta ja katsomuskasvatus! Niin siis mikä?
Katsomuskasvatus on edelleen monille uusi ja hiukan tuntematon termi, joka on
muokkautunut uskontokasvatuksessa. Varhaiskasvatuksessa lasten kanssa käydään
läpi eri uskontoja, joihin oman varhaiskasvatuksen ryhmänne lasten perheet
kuuluvat. Kerromme lapsille uskontojen ja kulttuurien kunnioittamisesta,
puhumme eri kielitaustoista sekä myös uskonnottomuudesta. Lapsilta voit kysellä
omien perheidensä uskonnollisista tavoista ja tottumuksista, jolloin he
pääsevät kuulemaan toisiltaan esimerkiksi erilaisia tapoja viettää joulua tai
syntymäpäiviä. Jännää!
Jotta voit lähteä katsomuskasvatusta, on varhaiskasvatuksen opettajana sinun
kiinnitettävä huomiota omaan uskontosensitiivisyyteen ja sen mahdolliseen
kehittämiseen. Kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota siihen, mitä uskontoa
tai uskonnottomuutta itse mahdollisesti edustat. Katsomuskasvatusta
toteuttaessa varhaiskasvattajan rooli on nimittäin erittäin suuri ja aiheeseen
tulee olla myönteisesti kiinnostunut. Aikuisena olemme lasten kysymyksille ja
ihmettelylle avoimia, jotta katsomuskasvatus toteutuu varhaiskasvatukselle
määriteltyjen tavoitteiden mukaisesti.
Katsomuskasvatus on toki uusi termi, mutta sen ei tulisi olla enää niin
tuntematon. Koen, että sillä on aivan liian pieni rooli varhaiskasvatuksessa. Toivonkin,
ettei näin ole tyttäreni uuden päiväkotiryhmän osalta. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteissakin on asetettu katsomuskasvatukselle omat tavoitteet, eikä niitä
saisi ohittaa päiväkotitoiminnassa. On toki helppoa vedota ryhmän monikulttuurisuuteen,
tai siirtää vastuu katsomuksesta ulkopuoliselle taholle, kuten seurakunnalle.
Liikunnan hyödyntäminen varhaiskasvatuksen arjessa on paljon suuremmassa
roolissa! Tiedämme, että riittävä liikunta takaa lapselle normaalin fyysisen
kasvun ja kehityksen. Liikunta on lapselle tärkeää ja tuottaa paljon iloa
päivittäisiin hetkiin. Kotona kaikuu seinät naurusta ja kiljahduksista, kun
leikimme tyttäreni kanssa hippaa! Liikunnalliset yhteisleikit samanikäisten
lasten kanssa tukevat niin myös sosioemotionaalisia taitoja kuin
ryhmätyöskentelyä. Liikunta on tasapainottava tekijä lapsen arjessa, ja tämän
takia varhaiskasvatukselle on määritelty tavoitteet senkin toteuttamiseen. Lapset
kuitenkin liikkuvat jo myös paljon itsenäisesti, eikä kaikkia ole edes
välttämätöntä kannustaa tähän. Tuntuukin siis ristiriitaiselta, ettei kaikkia
varhaiskasvatukselle asetettuja tavoitteita ja vaatimuksia pystytä ottaa
tasapainoisesti huomioon.
Liikunnallinen leikkituokio pystyy innostamaan lapsia kertomaan mielipiteensä
ja ajatuksensa lähes mistä tahansa tärkeästä asiasta ja myös kuuntelemaan, mitä
varhaiskasvattajalla on sanottavanaan. Yksi näistä asioista on juurikin
katsomuskasvatus. Kurkkaa TÄSTÄ liikunnallinen materiaalipakettini, josta saat
viiden pienryhmätuokion verran aineksia katsomuskasvatuksen käsittelyyn,
nimenomaan hyödyntämällä liikunnallista materiaalia.
Kommentit
Lähetä kommentti