Anki Korkalainen: Lapselleni liikunta on tärkeää! – Voisiko sen yhdistää katsomuskasvatukseen?

 

Tajusin eräs päivä pienessä paniikissa, että tyttäreni on aivan pian kaksivuotias. Tämän ikäisille lapsille liikunnalliset päivittäiset suositukset kohoavat kolmeen tuntiin saakka. Olenko minä äitinä toteuttanut näitä suosituksia tarpeeksi? Onko lapseni oppinut liikunnallisia taitoja ikäisekseen jo oikean määrän? Ainakin tytär viilettää eteenpäin minkä jaloistaan pääsee, mutta silti sydämeni vähän hakkasi ja ajauduin paniikkiin. Useilla perheillä on tämän osalta varhaiskasvatuksesta hyötyä, sillä ryhmätoiminnassa lapset pääsevät leikkimään ohjattua liikuntaa. Monilla lapsilla liikunta kuuluu usein myös vapaaseen leikkiin.

 

Varhaiskasvatuksen opettajana kertyy silloin tällöin myös vastaavaa tunnetta siitä, että olenko tehnyt tarpeeksi. Meille on asetettu monia ohjeistuksia ja vaatimuksia, mitä kaikkea tulee varhaiskasvatuksessa säännöllisesti toteuttaa. Niin monet asiat kiinnostavat pientä lasta ja hänen kanssaan on tottakai tärkeää käydä niitä läpi. Varhaiskasvatuksessa on kuitenkin usein todella tiukka aikataulu ja ajanpuutteen takia kannattaa huomioida, että monia asioita pystyy yhdistämään!

 

Kaksi näistä paloista on liikunta ja katsomuskasvatus! Niin siis mikä? Katsomuskasvatus on edelleen monille uusi ja hiukan tuntematon termi, joka on muokkautunut uskontokasvatuksessa. Varhaiskasvatuksessa lasten kanssa käydään läpi eri uskontoja, joihin oman varhaiskasvatuksen ryhmänne lasten perheet kuuluvat. Kerromme lapsille uskontojen ja kulttuurien kunnioittamisesta, puhumme eri kielitaustoista sekä myös uskonnottomuudesta. Lapsilta voit kysellä omien perheidensä uskonnollisista tavoista ja tottumuksista, jolloin he pääsevät kuulemaan toisiltaan esimerkiksi erilaisia tapoja viettää joulua tai syntymäpäiviä. Jännää!

 

Jotta voit lähteä katsomuskasvatusta, on varhaiskasvatuksen opettajana sinun kiinnitettävä huomiota omaan uskontosensitiivisyyteen ja sen mahdolliseen kehittämiseen. Kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota siihen, mitä uskontoa tai uskonnottomuutta itse mahdollisesti edustat. Katsomuskasvatusta toteuttaessa varhaiskasvattajan rooli on nimittäin erittäin suuri ja aiheeseen tulee olla myönteisesti kiinnostunut. Aikuisena olemme lasten kysymyksille ja ihmettelylle avoimia, jotta katsomuskasvatus toteutuu varhaiskasvatukselle määriteltyjen tavoitteiden mukaisesti.

Katsomuskasvatus on toki uusi termi, mutta sen ei tulisi olla enää niin tuntematon. Koen, että sillä on aivan liian pieni rooli varhaiskasvatuksessa. Toivonkin, ettei näin ole tyttäreni uuden päiväkotiryhmän osalta. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissakin on asetettu katsomuskasvatukselle omat tavoitteet, eikä niitä saisi ohittaa päiväkotitoiminnassa. On toki helppoa vedota ryhmän monikulttuurisuuteen, tai siirtää vastuu katsomuksesta ulkopuoliselle taholle, kuten seurakunnalle.

 

Liikunnan hyödyntäminen varhaiskasvatuksen arjessa on paljon suuremmassa roolissa! Tiedämme, että riittävä liikunta takaa lapselle normaalin fyysisen kasvun ja kehityksen. Liikunta on lapselle tärkeää ja tuottaa paljon iloa päivittäisiin hetkiin. Kotona kaikuu seinät naurusta ja kiljahduksista, kun leikimme tyttäreni kanssa hippaa! Liikunnalliset yhteisleikit samanikäisten lasten kanssa tukevat niin myös sosioemotionaalisia taitoja kuin ryhmätyöskentelyä. Liikunta on tasapainottava tekijä lapsen arjessa, ja tämän takia varhaiskasvatukselle on määritelty tavoitteet senkin toteuttamiseen. Lapset kuitenkin liikkuvat jo myös paljon itsenäisesti, eikä kaikkia ole edes välttämätöntä kannustaa tähän. Tuntuukin siis ristiriitaiselta, ettei kaikkia varhaiskasvatukselle asetettuja tavoitteita ja vaatimuksia pystytä ottaa tasapainoisesti huomioon.

 

Liikunnallinen leikkituokio pystyy innostamaan lapsia kertomaan mielipiteensä ja ajatuksensa lähes mistä tahansa tärkeästä asiasta ja myös kuuntelemaan, mitä varhaiskasvattajalla on sanottavanaan. Yksi näistä asioista on juurikin katsomuskasvatus. Kurkkaa TÄSTÄ liikunnallinen materiaalipakettini, josta saat viiden pienryhmätuokion verran aineksia katsomuskasvatuksen käsittelyyn, nimenomaan hyödyntämällä liikunnallista materiaalia.

Kommentit