Päivi Veistiö ”HUOMENNA MEILLÄ ON SITTEN SE KESÄLOMA” Draamalla maustettu pedagoginen leikki vie seikkailuihin.

 ”Tuu leikkiin meidän kaa”. Kuuletko tämän kutsun? jos kuulet voit olla tyytyväinen. Kutsu leikkiin on osoitus siitä, että lapset ovat oppineet, että olet heidän leikeissänsä mukana. Jos et vielä ole saanut leikkiin kutsuja niin ehkä tämän blogin luettuasi tilanteeseen saadaan muutos. 



Ajatteletko, että lasten pitää saada leikkiä omassa rauhassa. Kyllä lasten keskinäinen leikki ja leikkirauha on tärkeä asia ja lasten keskinäinen leikki on arvokasta. Kun vaalit lasten leikkiä silloin osoitat, että leikki on merkityksellistä. Leikki ei ole ”ylimääräisen ajan täytettä”. Leikki on yksi tärkeimmistä asioista lasten elämässä.  

Moni aikuinen kokee, ettei osaa leikkiä. Jos koet, että et osaa enää leikkiä anna lasten opastaa. Pieni heittäytyminen pois aikuisen roolista vie mukanaan hienoihin yhteisiin hetkiin. Leikissä ollaan aidoimmillaan, leikkiin osallistuvien käsitys toisistaan syvenee, eli opitaan tuntemaan toisemme aidoimmillaan. Kun osallistut leikkiin, keskity lapsiin, ole kiinnostunut heidän ajatuksistansa, vastaa heidän kysymyksiinsä. Tee kysymyksiä, ihmettele ja kehu lasten oivalluksia. Kun olet lasten leikissä mukana, silloin olet heille läsnä, olette samoilla taajuuksilla ja olette vahvasti vuorovaikutuksessa keskenänne. 


Leikin rikastuttaminen

Kun olet lasten leikissä läsnä, olette yhteisessä leikkimaailmassa, ja leikin lumoissa. Kun osallistut lasten leikkiin, rikastuta leikkiä omalta osaltasi. Entä miten rikastuttaa lasten leikkiä? Parhaat ideat saa, kun havainnoi mitä leikkejä lapset leikkivät keskenään. Jos he leikkivät esim. syntymäpäivää mieti mitä materiaaleja ja/tai tunnelmaa voisit leikkiin tuoda/luoda mukanasi. 

Varhaiskasvatuksen opettajana olen leikkinyt lasten kanssa kesää. Mikä riemu on hypellä uimarenkaan kanssa tuolilta uimaan lattialle, paistaa makkaraa leikkinuotiolla, antaa juomatoiveita ihmekannuun, ja löytää päiväkodin tavallisesta huoneesta Hop lop. Kesäleikissä olemme kuunnelleet kesäyön lintukonserttia, pöllön huhuilua, käen kukuntaa ja mustarastaan laulua. Vilkkaat ja aktiiviset lapset ovat rauhoittuneet lumoavan äänimaailman äärelle ja nauttineet leikkinuotion ilta tunnelmasta hämärässä huoneessa, ”tää yö vielä jatkuis” on usein kuultu toive. 

Varhaiskasvatuksen opettajana totean, ”mikä ihana työ minulla onkaan”. Työssäni saan leikkiä, askarrella, maalata, jumpata, ulkoilla ja retkeillä. Työmme on arvokasta ja jokainen  päivä on ainutlaatuinen. Yksi arvokkaimmista asioista mitä voimme lapsille antaa on läsnäolomme. Kun olen leikeissä mukana minulla, on aitopaikka tehdä havaintoja siitä millaisessa maailmassa lapset elävät, mitä he siitä ajattelevat, ja mitä toivovat. Toiveita voidaan toteuttaa esimerkiksi yhteisessä leikissä. Leikissä lapset oppivat, että toiveet ovat tärkeitä, he oppivat, että heidän mielipiteensä, ajatuksensa ja heidän läsnäolonsa on arvokasta. Lapsille tärkeä kokemus on myös se, että yhdessä on hauskaa ja että heidän läsnäolonsa tuottaa iloa. Leikki on iloa ja yhdessä oloa. 


Kehittämistehtävässä ”Huomenna meillä on sitten se kesäloma” Draamalla maustettu pedagoginen leikki vie seikkailuihin kuvaan pitkäkestoista leikkiä, jossa lapset ovat olleet vahvasti osallisia. Leikki-ideat ovat lapsilta, he ovat vaikuttaneet leikin tapahtumiin, heidän toiveitansa on kuultu ja yhteinen leikkiaamupäivä on ollut ikimuistoista. ”Huomenna meillä on sitten se kesäloma” on lapsen tyytyväinen huokaisu ennen nukahtamistaan päiväunille. Seuraavana päivänä perjantaina on odotettu leikkiaamupäivä jossa leikimme jälleen kesää ja kesälomaa. 

Kehittämistyöhön voit tutustua TÄÄLLÄ.


Kommentit