Lisa Pietersz-Kaminen: Tunteet karkaavat käsistä

 

Lapsi alkaa huutamaan, nouse aamupiirista ja juoksee ympäri huonetta – näin se aina alkaa. Hän jaksaa keskittyä ainoastaan aikuisten sylissä tai hyvin lähellä vieressä. Erityisesti siirtymätilanteet ovat vauhdikkaita, lapsi riehuu ja pitää meteliä. Hän kiipeää mieluummin vaatenaulakon lokerosta toiseen kun pukee vaatteita päälleen. Tilanne rauhoittuu yleensä vasta “räjähdyksen” jälkeen, kun tunteet karkaavat käsistä ja lapsi alkaa itkeä. Myös kasvattajat ovat tilanteessa turhautuneita. Kuulen usein päivittelyä ja ihmettelyä siitä miten varhaiskasvatuksen arki on edelleen lapselle vaikeaa, vaikka sitä on harjoiteltu jo useampi vuosi. Päivittelen usein itsekkin.


Olen työskennellyt varhaiskasvatuksessa yli 10 vuotta. Lasten voimakkaat ja hallitsemat-tomat tunnereaktiot ovat aina olleet osa varhaiskasvatuksen arkea. Sosiaalisista taidoista ja erityisesti itsesäätelyn taidoista on kuitenkin alettu puhua varhaiskasvatuksessa vasta muutama vuosi sitten. Olen itsekkin ymmärtänyt niiden tärkeyden vasta oman äitiyden ja opiskelujeni kautta ja alkanut panostaa niihin enemmän työssäni varhaiskasvattajana.

Kehittämistehtävässäni kirjoitan miten uusi tunnetaito ja sosiaalisten taitojen opetus-ohjelma “Pienin Askelin” otetaan käyttöön meidän englanninkielisessa varhaiskasvatuk-sessa ja juurrutetaan osaksi arkea. Selitän miksi tunnetaidot, sosiaaliset taidot ja itsesäätelytaidot ovat tärkeää oppia varhaisessa vaiheessa ja käyn läpi kasvattajan roolin merkityksen niiden oppimisessa.

Lähtökohta taitojen opettamiselle ja opettelulle on mitä parhain, sillä lapset rakastavat tunteita – niiden kokemista ja niistä puhumista. Käsittelen tunteita ryhmäni kanssa usein esimerkiksi kirjojen ja tarinoiden kautta. Olen myös huomannut, että erityisesti negatiiviset tunteet kuten murhe, pelko ja suru kiinnostavat lapsia, koska ne ovat jännittäviä ja ihmeellisiä. He haluavat käydä samaa tarinaa läpi yhtä uudelleen ja kuulla miten tarinan päähenkilöt selviävät vaikeiden tunteidensa kanssa löytävät ratkaisun erilaisiin kiperiin tilanteisiin. Lapset samaistuvat voimakkaasti tarinoiden päähenkilöihin ja haluavat kehittää samanlaisia taitoja itsekkin.

Aamupiirissä malttinsa menettäneen lapsen kanssa olemme harjoitelleen sosiaalisia- ja itsesäätelyn taitoja erityisen paljon kuluneen vuoden aikana. Harjoittelu on tullut tarpeeseen ja tuottanut tuloksia, jotka näkyvät paitsi varhaiskasvatuksessa, myös kotona. Ennen kaikkea kehitys näkyy lapselle itselleen.

 

“Itsesäätely on kaiken kehityksen taustalla vaikuttava supertaito”
(Sainio, Pajulahti & Sajaniemi 2020, Näin tuet lapsen itsesäätelyä)

 

Lue lisää tästä linkistä!

Kommentit