Kaisa Soini: Kiusaamisen ehkäisy tulee aloittaa jo varhaiskasvatuksessa

 

Kiusaamisen ehkäisy tulee aloittaa jo varhaiskasvatuksessa


Kiusaaminen, erityisesti koulukiusaaminen ja -väkivalta, on ollut mediassa esillä näkyvästi alkuvuoden aikana monia järkyttäneen Koskelan teinisurman myötä. Tämä tapaus osoitti, mihin kiusaaminen voi traagisimmillaan johtaa. Tapaus herätti pohtimaan, miten jatkossa voidaan ehkäistä kiusaamista entistä tehokkaammin ja estää, ettei mitään vastaavaa enää tapahtuisi.

Opetusministeri Jussi Saaramo esittelikin hallituksen laatiman 14 kohdan toimenpideohjelman koulukiusaamisen ehkäisemiseksi. Ohjelmassa ensimmäiseksi toimenpiteeksi oli nostettu tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa. Tälläkin hetkellä lapsen suojaaminen väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä on kirjattuna varhaiskasvatuslakiin.

Kiusaamiseen puuttuminen on äärimmäisen tärkeää. Kuitenkin vielä tärkeämpää olisi ennaltaehkäistä kiusaamista ennen kuin sitä tapahtuu – mahdollisimman varhain, jo varhaiskasvatusikäisten lasten parissa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen onkin pääasiallinen keino ennaltaehkäistä kiusaamista pienten lasten parissa.

Mistä lähteä liikkeelle tietoisessa ja suunnitelmallisessa kiusaamisen ehkäisyssä? Lähtökohtana voidaan pitää sitä, että kukaan lapsi ei ole syntynyt kiusaajaksi. Kiusaaminen on opittu toimintatapa, jossa on kyse lasten puutteellisista vuorovaikutus- ja itsesäätelytaidoista. Näiden taitojen harjoitteluun on kehitetty ihan oma PIKI-toimintamalli, jonka päämääränä on nimenomaan tunnistaa ja ehkäistä kiusaamista varhaiskasvatusikäisten lasten parissa.

Otimmekin käyttöön PIKI-toimintamallin meidän päiväkodissamme. Toimintamallissa päästään tutustumaan Piki-hahmoon helposti samaistuttavan tarinan kautta. Tarina herättelee keskustelemaan tärkeistä aiheista, kuten jännityksestä, peloista, ryhmän ulkopuolelle jäämisestä ja uusien ystävien saamisesta. PIKI-toimintamallia käytettäessä tunne- ja vuorovaikutustaitoja harjoitellaan leikin varjolla erilaisten toiminnallisten harjoitteiden kautta.

Meillä lasten ajatukset siitä, että ”miksi minun pitää osallistua näille tuokioille” ja ennakkoajatukset ”mälsästä” kääntyivät pian innostukseksi ja seuraavia tuokioita odotettiin innolla. Lapsen lähtivät arkailematta ja innostuneena mukaan tekemään toimintamalliin kuuluvia toiminnallisia harjoitteita. Tarinan ja harjoitteiden kautta tärkeisiin teemoihin päästiin sujuvasti kiinni.

On meidän kaikkien velvollisuus puuttua kiusaamiseen ja ehkäistä sitä. Jos mietityttää, miten kiusaamista lähtisi ehkäisemään on PIKI-toimintamallin materiaaleissa lukuisia vaihtoehtoja käytännön harjoituksille tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun lasten kanssa.

Kun on olemassa näin hyvä ja valmis materiaali kiusaamisen ehkäisyyn, ei sitä kannata heittää hukkaan, vaan ottaa aktiiviseen käyttöön. Sen kautta voimme olla ehkäisemässä, ettei kiusaamista syntyisi eikä täten kiusaaminen myöskään johtaisi äärimmäisyyksiin.

Lue lisää kehittämistoiminnastani tästä linkistä!






Kommentit