Media ja median käyttö, asioita, jotka pohdituttavat
2020-luvulla varmasti jokaista kasvattajaa, niin vanhempia kuin
ammattikasvattajiakin. Media on läsnä kaikkialla, yhteiskunta on yhä
mediavälitteisempi.
Lapset taitavat mediankäytön jo pienestä pitäen, jopa
taitavammin kuin kasvattajat itse. Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että pelkkä
medialaitteiden käytön taitaminen riittää. Se on vasta alkua. Kasvattajien
tehtäväksi jää opettaa se kaikki muu, mikä jää nappien painelun ulkopuolelle.
Usein törmää asenteeseen, jossa pieniä lapsia ei haluta
”altistaa” medialle liian varhain. Tämä on vahingollinen ajatus monessakin
mielessä. Mitä varhaisemmin lapsi tuetusti ja ohjatusti käyttää mediaa sitä
paremmat edellytykset hänellä on tulla vastuulliseksi ja kriittiseksi
mediankäyttäjäksi ja sitä vakaampi ja turvallisempi lapsen mediasuhde tulee
olemaan.
Tärkeä näkökulma mediakasvatuksessa on kasvattajana nähdä
lapset mediasisältöjen luojina. Kasvattajien tulisi tarjota mahdollisuus
erilaisiin innostaviin mediaprojekteihin jo päiväkoti-ikäisestä alkaen,
esimerkkejä tästä ovat erilaiset kuvausprojektit, sekä pinnalle noussut
koodaus, jonka avulla lapsi voi luoda esimerkiksi pieniä animaatioita ja
pelejä.
Varhaiskasvatuksen tehtävänä on huolehtia, että lapsilla on
tasavertaiset kokemukset mediankäytöstä. Mediaan liittyy myös varustelukysymys,
perheet ovat medialaitteiden suhteen eriarvoisessa asemassa.
Varhaiskasvatuksessa lapsilla tulee olla yhtäläinen mahdollisuus saada oppia
mediaa apuna käyttäen. Se takaa lapsille samat lähtökohdat mediasuhteeseen, kun
he siirtyvät kouluun.
Kasvattajat eivät voi heijastaa omia epävarmuuksia ja
pelkoja mediasta lapsille, sillä pelon ja liiallisen rajoittamisen kautta hyvä
tarkoitus kääntyy helposti itseä vastaan ja toivotut vaikutukset ovat
päinvastaiset. Kasvattajien onkin hyvä pysähtyä pohtimaan omaa suhdettaan
mediaan.
Mediaan ja mediakasvatukseen täytyy suhtautua vastuullisesti
ja innostuneesti, silloin mediasta tulee luonteva ja positiivinen osa lasten
arkea. Kasvattajat opettavat lapsille median monet mahdollisuudet ja
keskustelevat eettisistä kysymyksistä lasten ikätason mukaisesti. Jo taaperon
kanssa voidaan käydä eettistä keskustelua, esimerkiksi keskustelemalla siitä,
että kysytään kavereilta lupa ennen kuin otetaan valokuva. Kasvattajien tehtävä
on myös huolehtia ikärajoista ja siitä, että media ei ole ainoastaan viihdettä
vaan myös esimerkiksi oppimaan innostava.
Kun mediasta ja sen käytöstä keskusteleminen ovat
varhaislapsuudesta saakka luonteva osa vuorovaikutusta, lapsen on helpompi
puhua häntä mietityttävistä asioista aikuiselle, mikä osaltaan lisää myös
luottamusta aikuiselle lapsen mediankäytöstä. Kun lapsille opetetaan alusta
saakka, että aikuinen on tässäkin asiassa aina apuna ja tukena, vähentää se
varmasti osaltaan myös ehkä myöhemmässä iässä mukaan tulevaa mediavälitteistä
kiusaamista, joka on yleistynyt räjähdysmäisesti.
Mediakasvatuksessa siis tärkeintä on aikuisten turvallinen
läsnäolo ja aito kiinnostus käsillä olevaan asiaan. Erityisen tärkeää on, että
lähestytään mediakasvatusta kiinnostuksesta ja mahdollisuuksien maailmasta
käsin, ei pelon tai ainoastaan rajoitusten kautta. Mediamaailma on täynnä
luovuutta, hauskuutta, oppimisen ja ilon mahdollisuuksia. Annetaan lasten
nauttia niistä turvallisessa mahdollistavassa ympäristössä!
Julia Pitkälä. Alle kolmiuvotiaiden lasten mediakasvatus - koulutusiltapäivä varhaiskasvattajille.
Kommentit
Lähetä kommentti