Kirsi Hintikka: Varhaiskasvatuksessa ei pitäisi unohtaa yhteistyötä seurakunnan kanssa!

 Varhaiskasvatuksessa ei pitäisi unohtaa yhteistyötä seurakunnan kanssa!



Vuonna 2018 käyttöön otetussa uudessa varhaiskasvatussuunnitelmassa on ehkä eniten puhututtanut katsomuskasvatus. Mitä uusia mahdollisuuksia katsomuskasvatus tuo varhaiskasvatuksen arkeen ja yhteistyöhön seurakunnan kanssa?

Mikä ihmeen katsomuskasvatus?

Uudessa varhaiskasvatussuunnitelmassa puhutaan oppimisen alueista ja Minä ja meidän yhteisömme oppimisen alueeseen kuuluu yhtenä osa-alueena Katsomuskasvatus. Katsomuskasvatus on kirjattu siis vasuun varhaiskasvatusta velvoittavana tehtävänä, johon kaikki ryhmässä läsnä olevat lapset osallistuvat. Katsomuskasvatuksessa ryhmässä läsnä olevia uskontoja ja katsomuksia tulisi tarkastella tasavertaisina niin, ettei yksikään uskonto, katsomus tai uskonnottomuus nousisi toista ylempään asemaan. Katsomuskasvatuksen menetelminä voidaan käyttää ihan samoja menetelmiä, mitä muussakin varhaiskasvatuksen osa-alueissa; satuhetkiä, leikkiä, nukketeatteria, kirjoja, vierailuita sekä toiminnallisuutta ja elämyksellisyyttä. Katsomuskasvatusta tulisi toteuttaa lisäksi niin, että lasten ihmettelylle ja yhteiselle elämänkysymysten pohdinnalle annetaan tilaa.

Uusi vasu sulki ovia seurakunnilta

Uutta varhaiskasvatussuunnitelmaa tulkittiin monessa kunnassa tai varhaiskasvatusyksikössä siten, että yhteistyö seurakuntien kanssa päätettiin jopa lopettaa kokonaan. Tulkinta oli, että kerta mikään uskonto ei saa nousta ylempään asemaan kuin toinen, ei myöskään yhteistyötä voida enää tehdä seurakuntien kanssa. Opetushallitus antoi lisäohjeita katsomuskasvatuksen järjestämisestä tammikuussa 2018 (www.oph.fi/sites/default/files/documents/ohje_varhaiskasvatuksen_katsomuskasvatuksen_toteuttamisesta_ja_uskonnollisista-tilaisuuksista.pdf). Tämän jälkeen Kirkkohallitus laati opetushallituksen ohjeiden pohjalta Kumppanuuden korit-mallin, joka linjaa sekä varhaiskasvatukselle mutta myös seurakunnille yhteistyön mahdollisuuksia ja muotoja (https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/kasvatus/yhteistyo-kouluissa-ja-oppilaitoksissa/kumppanuuden-korit-esite).

Minkälaisia mahdollisuuksia yhteistyölle Kumppanuuden korit tarjoavat?

 Kumppanuuden koreissa on esitelty neljä eri yhteistyön koria. Ensimmäinen kori on Yleissivistävän opetuksen kori, jonka sisällä on mahdollista toteuttaa tilaisuuksia, joissa kaikki varhaiskasvatusryhmän lapset voivat olla läsnä. Oppimisympäristöä voi laajentaa esimerkiksi tutustumalla kirkkorakennukseen, tehdä vierailun hautausmaalle Pyhäinpäivän aikana tai pyytää seurakunnalta vaikka nukketeatterinäytelmän esim. suvaitsevaisuudesta. Toinen kori on nimetty Perinteisten juhlien koriksi. Varhaiskasvatuksessa voidaan yhä edelleen viettää perinteisiä juhlia tai tutustua ryhmässä läsnäolevien katsomusten juhliin ja pyytää niihin suunnitteluapua seurakunnalta tai kutsua seurakunnan työntekijä vieraaksi juhliin. Kolmas kori on Uskonnollisten tilaisuuksien kori, jonka sisällä järjestettäviin tilaisuuksiin osallistumiseen on pyydettävä lupa varhaiskasvatuksessa olevan lapsen huoltajalta, sillä tilaisuudet ovat seurakunnan järjestämiä. Tilaisuuksien suunnittelussa voidaan tehdä yhteistyötä seurakunnan kanssa. Tällaisia tilaisuuksia ovat esim. perinteiset joulu- ja pääsiäiskirkot, mutta voidaanpa toteuttaa myös esim. hiljaisuusseikkailu kirkossa tai uskonnollinen lastenkonsertti. Neljäs kori on nimeltään Kasvun ja hyvinvoinnin tuki. Tämä kori mahdollistaa yhteistyön kriisitilanteissa, varhaiskasvatuksen henkilöstön työssäjaksamisen tukemisen tai vaikkapa kiusaamisaiheisen näytelmän toteuttamisen yhteistyössä seurakunnan kanssa.

Mikä estää yhteistyön toteutumisen?

Katsomuskasvatus haastaa niin pedagogisen johtamisen kuin varhaiskasvatushenkilöstön osaamisen. Miten tuoda esiin myönteisellä tavalla eri katsomuksiin liittyviä asioita lapsiryhmän arkeen ja juhlahetkiin? Miten huoltajille avataan katsomuskasvatusta ja sitä, että kaikki lapset ovat paikalla tilanteissa joissa keskustellaan eri uskontojen ja katsomusten perinteistä, juhlista ja tavoista? Miten luoda varhaiskasvatusryhmään ilmapiiri, joka on avoin lasten ihmettelylle ja pohdinnalle?

Miten aloittaa yhteistyö seurakunnan kanssa?

Yksi alkuaskel yhteistyölle seurakuntien kanssa pitäisi olla istuminen saman pöydän ääreen seurakunnan varhaiskasvatuksesta vastaavan työntekijän kanssa ja miettiä hänen kanssaan yhdessä mitä mahdollisuuksia katsomuskasvatus antaa yhteistyölle ja mitä se voisi tarkoittaa käytännössä. Kirkkohallitus on suositellut seurakunnille yhteistyösopimuksen laatimista varhaiskasvatuksen kanssa, jossa sovitaan yhteistyöstä ja kirjataan, millaista yhteistyötä varhaiskasvatuksen kanssa toteutetaan (www.evl.fi/plus/seurakuntaelama/kasvatus/varhaiskasvatus/yhteydet-yhteiskunnan-varhaiskasvatukseen/sopimuspohja-kunnan-sivistystoimen-ja-seurakunnan-yhteistyolle

Lukemalla kehittämistehtäväni tästä linkistä, pääset kurkkaamaan mitä yhteinen katsomuskasvatuksen kehittämisiltapäivä sisälsi Äänekoskella. 

Kommentit