Varhaiskasvatuksessa ei pitäisi unohtaa yhteistyötä seurakunnan kanssa!
Mikä ihmeen katsomuskasvatus?
Uudessa varhaiskasvatussuunnitelmassa puhutaan oppimisen
alueista ja Minä ja meidän yhteisömme oppimisen alueeseen kuuluu yhtenä
osa-alueena Katsomuskasvatus. Katsomuskasvatus on kirjattu siis vasuun
varhaiskasvatusta velvoittavana tehtävänä, johon kaikki ryhmässä läsnä olevat
lapset osallistuvat. Katsomuskasvatuksessa ryhmässä läsnä olevia uskontoja ja
katsomuksia tulisi tarkastella tasavertaisina niin, ettei yksikään uskonto,
katsomus tai uskonnottomuus nousisi toista ylempään asemaan. Katsomuskasvatuksen
menetelminä voidaan käyttää ihan samoja menetelmiä, mitä muussakin
varhaiskasvatuksen osa-alueissa; satuhetkiä, leikkiä, nukketeatteria, kirjoja,
vierailuita sekä toiminnallisuutta ja elämyksellisyyttä. Katsomuskasvatusta
tulisi toteuttaa lisäksi niin, että lasten ihmettelylle ja yhteiselle
elämänkysymysten pohdinnalle annetaan tilaa.
Uusi vasu sulki ovia seurakunnilta
Uutta varhaiskasvatussuunnitelmaa tulkittiin monessa
kunnassa tai varhaiskasvatusyksikössä siten, että yhteistyö seurakuntien kanssa
päätettiin jopa lopettaa kokonaan. Tulkinta oli, että kerta mikään uskonto ei
saa nousta ylempään asemaan kuin toinen, ei myöskään yhteistyötä voida enää
tehdä seurakuntien kanssa. Opetushallitus antoi lisäohjeita katsomuskasvatuksen
järjestämisestä tammikuussa 2018 (www.oph.fi/sites/default/files/documents/ohje_varhaiskasvatuksen_katsomuskasvatuksen_toteuttamisesta_ja_uskonnollisista-tilaisuuksista.pdf).
Tämän jälkeen Kirkkohallitus laati opetushallituksen ohjeiden pohjalta
Kumppanuuden korit-mallin, joka linjaa sekä varhaiskasvatukselle mutta myös
seurakunnille yhteistyön mahdollisuuksia ja muotoja (https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/kasvatus/yhteistyo-kouluissa-ja-oppilaitoksissa/kumppanuuden-korit-esite).
Minkälaisia mahdollisuuksia yhteistyölle Kumppanuuden
korit tarjoavat?
Kumppanuuden
koreissa on esitelty neljä eri yhteistyön koria. Ensimmäinen kori on Yleissivistävän
opetuksen kori, jonka sisällä on mahdollista toteuttaa tilaisuuksia, joissa
kaikki varhaiskasvatusryhmän lapset voivat olla läsnä. Oppimisympäristöä voi
laajentaa esimerkiksi tutustumalla kirkkorakennukseen, tehdä vierailun
hautausmaalle Pyhäinpäivän aikana tai pyytää seurakunnalta vaikka
nukketeatterinäytelmän esim. suvaitsevaisuudesta. Toinen kori on nimetty
Perinteisten juhlien koriksi. Varhaiskasvatuksessa voidaan yhä edelleen viettää
perinteisiä juhlia tai tutustua ryhmässä läsnäolevien katsomusten juhliin ja
pyytää niihin suunnitteluapua seurakunnalta tai kutsua seurakunnan työntekijä
vieraaksi juhliin. Kolmas kori on Uskonnollisten tilaisuuksien kori, jonka
sisällä järjestettäviin tilaisuuksiin osallistumiseen on pyydettävä lupa
varhaiskasvatuksessa olevan lapsen huoltajalta, sillä tilaisuudet ovat
seurakunnan järjestämiä. Tilaisuuksien suunnittelussa voidaan tehdä yhteistyötä
seurakunnan kanssa. Tällaisia tilaisuuksia ovat esim. perinteiset joulu- ja
pääsiäiskirkot, mutta voidaanpa toteuttaa myös esim. hiljaisuusseikkailu
kirkossa tai uskonnollinen lastenkonsertti. Neljäs kori on nimeltään Kasvun ja
hyvinvoinnin tuki. Tämä kori mahdollistaa yhteistyön kriisitilanteissa,
varhaiskasvatuksen henkilöstön työssäjaksamisen tukemisen tai vaikkapa
kiusaamisaiheisen näytelmän toteuttamisen yhteistyössä seurakunnan kanssa.
Mikä estää yhteistyön toteutumisen?
Katsomuskasvatus haastaa niin pedagogisen johtamisen kuin
varhaiskasvatushenkilöstön osaamisen. Miten tuoda esiin myönteisellä tavalla
eri katsomuksiin liittyviä asioita lapsiryhmän arkeen ja juhlahetkiin? Miten
huoltajille avataan katsomuskasvatusta ja sitä, että kaikki lapset ovat
paikalla tilanteissa joissa keskustellaan eri uskontojen ja katsomusten
perinteistä, juhlista ja tavoista? Miten luoda varhaiskasvatusryhmään
ilmapiiri, joka on avoin lasten ihmettelylle ja pohdinnalle?
Miten aloittaa yhteistyö seurakunnan kanssa?
Yksi alkuaskel yhteistyölle seurakuntien kanssa pitäisi
olla istuminen saman pöydän ääreen seurakunnan varhaiskasvatuksesta vastaavan
työntekijän kanssa ja miettiä hänen kanssaan yhdessä mitä mahdollisuuksia
katsomuskasvatus antaa yhteistyölle ja mitä se voisi tarkoittaa käytännössä. Kirkkohallitus
on suositellut seurakunnille yhteistyösopimuksen laatimista varhaiskasvatuksen
kanssa, jossa sovitaan yhteistyöstä ja kirjataan, millaista yhteistyötä
varhaiskasvatuksen kanssa toteutetaan (www.evl.fi/plus/seurakuntaelama/kasvatus/varhaiskasvatus/yhteydet-yhteiskunnan-varhaiskasvatukseen/sopimuspohja-kunnan-sivistystoimen-ja-seurakunnan-yhteistyolle)
Lukemalla kehittämistehtäväni tästä linkistä, pääset kurkkaamaan mitä
yhteinen katsomuskasvatuksen kehittämisiltapäivä sisälsi Äänekoskella.
Kommentit
Lähetä kommentti