Virpi Mäkäräinen. EI UNOHDETA LAPSIA! Lapset mukaan päiväkodin toiminnan suunnitteluun

Osallisuus on varhaiskasvatuksen perustermi. Silti on hyvä pysähtyä miettimään, miten osallisuus eroaa osallistumisesta. Osallisuus ei tarkoita vain osallistumista, vaan oleellista on se, että lapset voivat myös vaikuttaa siihen toimintaan, johon osallistuvat.


Lapsi aktiivisena toimijana varhaiskasvatuksessa ei ole mikään uusi juttu. Sekään, että lasten mielipiteet huomioidaan, ei kuulosta kovin mullistavalta. Mutta uusi asia on se, että varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti enää ei ole kysymys yksittäisen kasvattajan tekemästä valinnasta. Lasten toiveiden selvittäminen ja toiminnan suunnitteleminen yhdessä heidän kanssaan on määräys
Ulkoilu on osa varhaiskasvatuksen päivittäistä toimintaa. On tärkeää muistaa, että ulkoilu ei ole vain ajantäytettä ohjattujen tuokioiden välissä. Mitä siis tehdään ulkona? Lapsilla on tapana huomioida ja ottaa mallia siitä mitä aikuinen tekee ja miten hän suhtautuu ulkoiluun. Lapset tarvitsevat aluksi aikuista aloittaakseen pelaamiseen tai johonkin muuhun toimintaan. Alkuun päästyään lapset osaavat itse kannatella toimintaa paremmin.

Kehittämistehtävän tarkoituksena oli ideoida esikoululaisten ulkoilujen aikana tapahtuvaa yhteistä liikunnallista toimintaa ja saada lapset aktiivisesti mukaan ideointiin. Konkreettisena lopputuloksena oli hitaasti rakentuva touhupussi, johon tuli kortteja pihaleikeistä kuvien ja leikin ohjeiden kera. Ajatus touhupussista lähti siitä, kun harjoittelun aikana huomasin lasten aktiivisuuden pihaleikkeihin ja aikuisten päiväkoti arjen kiireen. Halusin tuottaa ryhmän henkilökunnalle materiaalia, mikä helpottaisi ulkoilujen aktiivista toimintaa.

Lasten päiväkodissa ulkoilun aikana tapahtuva liikkuminen on aikuisten asia. Välillä lasten liikkumista rajoitetaan huomaamatta ja aivan turhaan. Jokaisen varhaiskasvatuksen opettajan tulee toimia niin, että lapsilla on mahdollisuus päivittäin toteuttaa oikeuttaan fyysiseen aktiivisuuteen ja ohjata heitä omatoimisuuteen erilaisten pihaleikkien leikkimisessä. Näin toimiessa varhaiskasvattajan ei tarvitse olla liikunta-alan ammattilainen, vaan jokainen aikuinen pystyy ottamaan lapset mukaan suunnitteluun ja toteutukseen. Jos varhaiskasvattaja viitsii nähdä vaivaa ja osallistua lasten pihaleikkeihin, antaa se todella paljon lapselle.

Kommentit