ROHKEASTI MATEMATIIKKAA
VARHAISKASVATUKSESSA
Mitä
on matematiikka pienten lasten kanssa ja onko se niin tarpeellista heille? Jos
minulle heitettäisiin kysymys matematiikan opettamisesta päiväkoti-ikäiselle
lapselle, pohtisin, mitä aihe pitää sisällään. Olen itse aina ajatellut
matematiikan opetuksen koulussa vaativan opettajalta paljon erityistä
matematiikan taitojen ja tietojen osaamista.
Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteet 2018 velvoittaa varhaiskasvatuksen kasvattajia opettamaan
päiväkodissa lapsille matematiikkaa. Mitä matematiikka päiväkodissa oikeastaan
sisältää? Lähtökohtana voi miettiä oppimisen tapahtumaa ja mitä se sisältää. Matematiikan
opiskelua päiväkodissa voi lähteä pohtimaan Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteiden 2018 oppimiskäsityksestä, joka on seuraavanlainen:
“lapset
kasvavat ja kehittyvät sekä oppivat vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja
lähiympäristön kanssa. Oppimiskäsitys pohjautuu myös näkemykseen lapsesta
aktiivisena toimijana. Lapset ovat synnynnäisesti uteliaita ja haluavat oppia
uutta, kerrata ja toistaa asioita. Oppiminen on kokonaisvaltaista ja sitä
tapahtuu kaikkialla”.
Pienen
lapsen oppiminen on kokonaisvaltaista ja sitä tapahtuu kaikkialla viittaa
kaikkeen siihen mitä tapahtuu päiväkodin arjessa päivän aikana. Lapselle moni
asia päiväkodissa on uuden asian oppimista ja moni asia taas vanhaa tuttua
rutiinin toistumista. Voisiko päivän kulkuun lisätä sopivasti matematiikkaa ja matemaattisen
ajattelun tukemista?
Yhdessä oppien arjessa
Matematiikka
tulisi olla osa lasten arkea jo varhaiskasvatuksesta lähtien ennen kouluikää.
Mitä tähän päiväkodin arkeen sitten kuuluu? Päiväkodissa on askartelutuokioita,
leikkituokioita ja erilaisia ohjattuja tuokioita. Päivittäin ulkoillaan ja
syödään sekä ollaan päiväunilla. Erilaiset retket rikastuttavat päiväkodin
arkea. Eteistilassa vietetään yllättävän paljon aikaa joko riisuen tai pukien
ja vessassakin täytyy käydä monta kertaa päivän aikana. Päiväkodissa lapset
liikkuvat erikokoisissa ryhmissä päivän tilanteissa ja siirtymiset voivat
aiheuttaa tylsää jonottamista ja odottelua ruuhkatilanteen sattuessa.
Matematiikan
oppiminen ja etenkin matemaattisen ajattelun kehittäminen tapahtuu lapsella
vuorovaikutuksessa aikuisten, toisten lasten ja ympäristön kanssa. Voisiko sitä
opetella arjen jonotustilanteissa ilman sen kummempia järjestelyjä? Kyllä voi,
kun kiinnittää oman sekä lasten huomion aiheeseen. Voidaan vaikkapa tehdä jonojärjestys
lasten kenkien tai vaatteen värien mukaan. Lukumääriä voi harjoitella yhteen ääneen
laskien lapsia ryhmänä. Maahan voi laittaa erilaisia merkkejä sinne missä
jonotusta luonnollisesti syntyy, ja nämä merkit voivat sisältää matematiikkaa.
Mitä
matematiikka sisältää lapselle varhaiskasvatuksessa
Matematiikka
ja matemaattisen ajattelun tukeminen päiväkoti-ikäiselle lapselle on monipuolinen
sisällöltään. Matematiikan sisältöjä ovat esimerkiksi: erilaisten
ympäristöjen ja esineiden ominaisuuksien hahmottaminen, sijainti- ja
suhdekäsitteiden opetteleminen, luokitteleminen, säännönmukaisuuksien
hahmottaminen, geometriaan tutustuminen, ajankäsitteiden ja lukumäärien opetteleminen.
Edellisen kappaleen jonotus tilanteen esimerkeissä tapahtui jo monella tapaa matemaattisen
ajattelun tukemista.
Matematiikkaa
opitaan aina aiemmin opitun sisällön päälle. Lisäksi opettelemisen pitäisi
tapahtua säännöllisesti. Opettelun tulee lähteä lasten taitotasosta käsin,
sillä lapsen fyysinen ikä voi olla eri kuin hänen matematiikan taitonsa ikä.
Kasvattajan on tunnettava lasten matematiikan taso, jotta hän voi tarjota oikean
tasoista toimintaa matematiikan ja matemaattisen ajattelun parissa lapsille sekä
hän voi tukea oikea-aikaisesti vähemmän oppinutta lasta.
Onko
syytä huolestua omasta toiminnastaan matematiikan opetuksen suhteen
varhaiskasvatuksessa? Päiväkodissa tehdään jo paljon matematiikkaa ja
matemaattista ajattelua tukevaa toimintaa monessa kohtaa. Päiväpiirissä
käsitellään ajankäsitteitä, luokittelua tehdään arjessa leluja siivotessa ja
järjestellessä, liikunta- ja laulutuokioissa tulee leikin keinoin monia
matemaattisen ajattelun käsitteitä esiin.
Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteissa 2018 on selkeä sisältö kerrottuna matemaattisen ajattelun
tukemiseen ja se jo ohjaa kasvattajia työssään. Tämän lisäksi, innokas
varhaiskasvatuksen matematiikan opettaja voi tutustua varhaiskasvatuksen
matematiikan menetelmäoppaisiin tai osallistua mahdollisuuksien mukaan
erilaisiin koulutuksiin. Esimerkiksi LOISTO –TINDRA-varhaiskasvatuksen
kehittämisverkosto julkaisi vähän aikaa sitten facebook-sivullaan ilmoituksen
syksyllä 2020 alkavista Pikkumatikka-kursseista, johon lasten matematiikan
opettelun tukemisesta kiinnostuneet varhaiskasvattajat voivat ilmoittautua ja
opiskella helposti verkossa aiheesta lisää.
Kommentit
Lähetä kommentti