Vilja Hynninen; Kehollaan lapsi ottaa haltuun, oppii ja havaitsee maailmaa


Kehollaan lapsi ottaa haltuun, oppii ja havaitsee maailmaa




Suomalaisessa yhteiskunnassa keho ja kehollisuus on jäänyt järjen varjoon. Arvostamme koulutusta sekä päättelyn ja ajattelun avulla tehtyjä ratkaisuja. Kun kehossamme on jotain vialla etsimme lääkettä tai fysioterapiaa auttaaksemme kehoamme parantumaan. 

Autammeko silloin kehoamme vai aivojamme jotka, haluavat ottaa vastuun kaikesta?

Ihminen havaitsee maailmaa kehonsa, sen mahdollisuuksien ja rajoituksien kautta. Lapselle kehon kieli on tapa ilmaista kokemuksia maailmasta, tunteita ja suhteita toisiin ihmisiin. Koska tanssi ja liike tapahtuvat lapsen omassa kehossa hän saa tanssiessaan lisää ymmärrystä oman itsensä rajoista ja rajoituksista. Tanssi rakentaa ja vahvistaa lapsen identiteettiä.

Tanssiessa kehoon tallentunut tieto pääsee käyttöön. 

Lapsi liikkuu tilassa hahmottaen tilan kokemansa perusteella. Keho on jo saanut kokemuksia eletyn elämän aikana erilaisista tunteista ja tilanteista. Lisäksi jokainen tanssimaan saapunut lapsi tuo tilaan oman kehonsa ja sen kokemusmuistin. Ihmisen keho on jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäröivään maailmaan. Kehon viisautta tulkita maailmaa ei mielestäni tulisi vähätellä, vaan ennen kaikkea edistää erityisesti kasvatuksen ja oppimisen parissa.

Usein taiteen perustellaan olevan tärkeää, koska siitä on ihmiselle hyötyä. Taide ja luovuus ovat kuitenkin itsessään tärkeitä. Ne eivät ole vain väylä muiden tärkeämpien asioiden oppimiseen. Silti oppimista tapahtuu kehon välityksellä lapsen liikkuessaan kehollaan. Hän oppii asioita itsestään ja toisistaan. Oman kehon tunteminen auttaa tunnistamaan oman itsensä. Sen mistä minä alkaa ja mihin se loppuu.

Luova tanssi herättää lapsen olemaan läsnä omassa kehossaan sekä tilassa yhdessä muiden kanssa. Lapsi ilmaisee itseään estottomasti eikä vielä ajattele olevansa vääränlainen. Lapsi ikään kuin palaa tanssiessaan kehoonsa. Hänen kehonsa liikkuu yhdessä kaikkien matkan varrella tallentuneiden kokemusten kanssa.

Kun lapsi tanssii hän tanssii omista lähtökohdistaan käsin. Aikuinen on paikalla tukemassa, innostamassa ja inspiroimassa. Lapsen liike ja luovuus näyttää pulppuavan juuri siitä hetkestä ja maailmankuvasta käsin. Lapsille on luontevaa tanssia auki arjen tilanteita. He voivat olla vesipisaroita tai eläimiä ja muuttua hetkessä hirviöstä keijukaiseksi. Tämän luovuuden äärelle pysähtyessään voi ohjaaja huomata olevansa opettajan sijaan oppija ja innostuja.

Voiko olla, että aikuinen pelkää tanssin ja liikkeen herättämiä tunteita. 

Mitä jos tanssiminen saa aikuisen herkistymään, koska keho haluaa kertoa jostain menneestä ja ehkä jo unohdetusta. Ehkä sitä ei tarvitse pelätä. Tanssi voi olla parhaimmillaan juuri siksi niin eheyttävää. Se tapahtuu jokaisessa ihmisessä itsessään ja kuitenkin se on jaettu kokemus yhteisessä tilassa. 

Mitä jos lapset saisivat jo päiväkodissa kokea tanssin virtaavan kehossaan? Olisiko mahdollista rohkaista heitä olemaan luovia ja liikkumaan, koska se on lapsille luonnollista. 

Mitä jos me aikuiset oppisimme lapsilta ja saisimme takaisin jotain mitä olemme unohtaneet?










Kommentit