Milla Heinola ja Päivi Kalenius: Uutta kieltä oppimassa

Uutta kieltä oppimassa


Oletko miettinyt, kuinka tärkeä osa kieli on arjessasi? Kuvittele, että olet yksin vieraassa maassa, etkä osaa kieltä. Haluaisit päästä vessaan ja kysyt sinne tietä. Sinua ei ymmärretä, etkä sinä ymmärrä muita. Puhe kuulostaa epämääräiseltä sanamatolta, etkä erota sanoja toisistaan. Hätä alkaa olla jo kova, mutta reittiä lähimpään toilettiin ei löydy.

Miltä sinusta tuntuisi?

Tämä voisi kuvata usean monikulttuurisen lapsen päivähoidon aloitusta. Lapsella ei välttämättä ole mitään yhteistä kieltä päiväkodin lasten ja aikuisten kanssa. Kaikki on uutta ja outoa; outo ympäristö, uusi päivärytmi, erilaiset äänet, hajut ja ruokien maut, vieraat leikit ja tavarat. Ja vieras kieli.

Aivan…

Lapsi voi kokea päivän aikana turhautumista, epävarmuutta ja jopa pelkoa, kun hän ei ymmärrä ja tule ymmärretyksi. Hän tarvitsee ymmärtämisensä tueksi ja kommunikoinnin avuksi kuvia ja turvasanastoa omalla kielellään, jonka lomassa voi ujuttaa lapsen kuultavaksi myös suomen kieltä. Kuvat ja turvasanasto ovat useimmiten heti alusta alkaen tehokkaassa käytössä luomassa lapselle ymmärtämistä ja turvaa. Mutta kuinka kielen ja käsitteiden oppimista voisi edelleen rikastaa?

Sanotaan, että musiikki alkaa siitä mihin sanat loppuvat. Totta sekin. Voitaisiin myös sanoa, että musiikki avaa uusien sanojen maailman heille, jotka opettelevat itselleen vierasta kieltä. Musiikin siivin lasten ilo ja energia saavat vapautua. Musiikki toimii kanavana tuntea ja tunnistaa tunteita. Lisäksi melodian kuuleminen rauhoittaa ja lisää lasten keskittymistä.
Lapset oppivat arjen tohinoiden lomassa ja suhtautuvat musiikkiin leikillisesti. Musiikin myötä, laulujen sanojen sisältö alkaa aueta lapsille, ymmärrys lisääntyy ja tapahtuu oppimista. Musiikki teksteineen on hyvin yleistä ja yksinkertaista.

Toivottavasti olet jo törmännyt Kielinuppu -menetelmään ja ottanut sen käyttöösi suomen kielen oppimisen tueksi! Me tutustuimme Kielinuppu -lastenlauluihin ja otimme niitä käyttöömme päiväkodin S2 -opetuksessa. Meistä kuitenkin tuntui, että voisimme antaa menetelmälle jotain lisää. Halusimme pysähtyä laulujen sanoihin ja mietimme, mikä tukisi niiden oppimista.

Päätimme tehdä Kielinuppu -laulujen sanoista (tekijöiden luvalla) kuvakortteja ja luoda ohjeet musiikkituokioon, jossa kuvakortteja käytetään. Musiikkituokion ohjeiden perusta löytyy jo vuodelta 1988 Dale Griffeen laulukortit kuuntelemiseen -menetelmästä. Päivitimme Griffeen luomaa ohjeistusta hyödyntäen Koskisen ja Pihlajaniemen Laurea-ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä kehittämää varhaiskasvatukseen soveltuvaa menetelmää, joka myös perustuu alkuperäiseen Griffeen luomaan menetelmään.

Halusimme tehdä kuvalauluista ja laulutuokion toteutuksesta mahdollisimman helpon, niin lapsille kuin aikuisillekin. Kielen oppiminen tapahtuu pienin askelin. Sanojen maailma avautuu lapsille pikkuhiljaa, herätellen ja musiikin siivittämänä. On vain mielikuvituksen matkan päässä kaikki ne mahdollisuudet, jotka musiikki sanoineen eteemme tuo. Kun haluat lasten oppivan uutta kieltä ja sanastoa, viritä oma kielesi ja innosta lapset musiikkihetkelle kanssasi.

Musiikkituokiolla laulaen aikuinen aivan kuin keskustelee ja käyttää sanoja eri muodoissaan. Lapset hahmottavat asioita ilmeiden, eleiden, kuvien tai lelujen myötä. Kun lauluun yhdistetään liikettä, niin sanat painuvat syvemmälle ja ne on helpompi muistaa. Lapselle kiinnostavat ja mieluisat laulut rohkaisevat käyttämään sanoja ja sitä myöten oppimaan uutta kieltä. Musiikki auttaa lasta kielen kehityksessä.

Lisäksi musiikki ja puhe muistuttavat toisiaan monitasoisesti. Rytmi, painonvaihtelu ja melodia kuuluvat molemmissa. Rytmikkäät kuviot ja samat kertosäkeet toistuvat lauluissa ja tehostavat näin sanojen oppimista. Kun melodia yhdistetään sanoihin, niin se aktivoi molemmat aivopuoliskot. Joten musiikkihetkissä aivot ovat tehokkaasti käytössä.

Kun lapset ovat päiväkodissa seuraavan kerran lähdössä ulos, ottakaa esiin kuviksi laatimamme laulu ”Mennään ulos leikkimään”. Sen myötä miettikää ja valitkaa mitä mukavaa tehtäisiin tällä kertaa yhdessä ulkona.

Antoisia musiikkihetkiä kuvalaulujen parissa!

Klikkaa ja ota käyttöösi Kuvatuettuja laulukortteja Kielinuppu-menetelmän lastenlauluihin.

Lue täältä kehittämistoimintamme raportti








Kommentit