Millainen tiimin johtaja
sinä olet?
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa selkeästi todetaan,
että varhaiskasvatuksen opettajan tehtävänä on vastata lapsiryhmän
pedagogisesta toiminnasta. Työ päiväkodissa on kuitenkin mitä suurimmassa
määrin tiimityötä, joten omaa johtajuutta on hyvä pohtia säännöllisesti.
Viikoittainen tiimipalaveri on todennäköisesti useimmille
varhaiskasvatuksessa työskenteleville tuttu arjen työtehtävä. Työyhteisön
koosta riippuen kokoonnutaan jollain kokoonpanolla yhteisen pöydän ääreen
keskustelemaan ainakin tulevista suunnitelmista.
Mutta jääkö keskustelu
palaverissa tähän?
Tein varhaiskasvatuksen opettajan opintojani varten
kehittämistehtävän, jonka tarkoituksena oli luoda neljän kerran tiimityöskentely
positiivisen pedagogiikan juurruttamiseksi tiimimme työtavaksi. Pilotoinnin ja
uusien käytäntöjen luomisen lisäksi tavoitteenani oli vahvistaa
kasvatuskeskustelua niin tiimissämme kuin työyhteisössämme.
Varhaiskasvatuksen opettajan rooliin kuuluu pedagogisen keskustelun ylläpito
Jännitin kovin aloittaessani kehittämistehtäväni
työskentelyjen toteutusta. Vaikkakin olin tiimini kanssa keskustellut
ideastani, en ollut varma heidän suhtautumisestaan varsinaiseen työskentelyyn.
Vaatisihan se heiltäkin panostusta ja veisi osan viikoittaisesta
tiimiajastamme.
Ilmeni kuitenkin, että pedagogiselle keskustelulle oli suuri
tarve. Työskentelymme positiivisen pedagogiikan parissa johti meidät
kasvatuskeskusteluun, joka jatkui tiimipalaverien ulkopuolellakin. Arvioimme
niin tiimimme kuin omaa toimintaamme ja keskityimme tutkimaan pedagogisia
perusteluja erilaisten käytäntöjen takana. Tämän myötä vahvistui entisestään
pedagoginen keskustelu myös lapsiryhmämme toiminnan suunnittelussa.
Lapsiryhmän pedagogisen toiminnan lisäksi varhaiskasvatuksen
opettajan tulee siis huolehtia kasvattajatiimin pitkäjänteisestä ja
suunnitelmallisesta kehittämisestä. Lasten ja lapsiryhmän vasuista nouseviin
tarpeisiin vastataan pedagogisella toiminnalla, jota toteutetaan yhdessä
tiimityönä. Käytettävissä olevia menetelmiä tulee arvioida, muuttaa ja kehittää
niin yksilön tasolla kuin koko ryhmän näkökulmasta.
Koska varhaiskasvatuksen opettajalla tulee olla kokonaisuus
hallinnassaan, on hän myös parhaimmalla paikalla tuomaan yhteiseen keskusteluun
sellaisia asioita, jotka auttavat saavuttamaan vasuissa asetetut tavoitteet. Jo
varhaiskasvatuksen opettajan rooli siis valtuuttaa hänet pitämään yllä
pedagogista keskustelua.
Pedagogisen tiimin merkitys
Kehittämistehtäväni toteutuksessa tiimiin tuotu kasvatuskeskustelu
vahvisti siis pedagogiikkaa monella rintamalla. Yksittäistä kehittämistehtävää
vielä suuremman vaikutuksen aikaan saisi pedagoginen tiimi -toimintamallin säännöllinen
toteuttaminen.
Joissakin työyhteisöissä tämä toimintamalli on aktiivisessa
käytössä, toisissa se on jäänyt vähemmälle tai sen merkitys on saattanut
hämärtyä. Kehittämistehtäväni pohjalta näkisin sen roolin kuitenkin äärimmäisen
tärkeänä. Kaikenlaisen kehittämisen onnistumiselle on tärkeää henkilöstön
osallistaminen, sillä jokainen meistä haluaa olla osa suurempaa kokonaisuutta.
Pedagogisen tiimin toiminnassa aiheet nousevat päiväkodin
arjesta ja keskeisintä on ratkaisujen löytäminen yhdessä. Varhaiskasvatuksen
opettaja tuo pedagogiseen tiimiin omasta koulutuksestaan ja kiinnostuksen
kohteistaan nousevan osaamisen lisäksi myös tiedon oman lapsiryhmänsä
tavoitteista. Tästä kaikesta muodostuu osallistava, yhteisöllinen ja kehittyvä
toimintaympäristö, jolla on yhteiset arvot ja käytännöt.
Pedagoginen
tiimi on työyhteisön
jäsenistä koottu työryhmä, joka keskittyy pedagogisen keskustelun
ylläpitämiseen sekä osaamisen ja tiedon lisääntymiseen työyhteisössä. Se on myös työyhteisön foorumi, jossa jaetaan ja
jatkojalostetaan tietoa, osaamista sekä kokemuksia yhdessä ja osallistutaan
työyhteisön päätöksentekoon.
Kommentit
Lähetä kommentti