Sanna Lähdeniemi: Millainen tiimin johtaja sinä olet?


Millainen tiimin johtaja sinä olet?



Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa selkeästi todetaan, että varhaiskasvatuksen opettajan tehtävänä on vastata lapsiryhmän pedagogisesta toiminnasta. Työ päiväkodissa on kuitenkin mitä suurimmassa määrin tiimityötä, joten omaa johtajuutta on hyvä pohtia säännöllisesti.

Viikoittainen tiimipalaveri on todennäköisesti useimmille varhaiskasvatuksessa työskenteleville tuttu arjen työtehtävä. Työyhteisön koosta riippuen kokoonnutaan jollain kokoonpanolla yhteisen pöydän ääreen keskustelemaan ainakin tulevista suunnitelmista. 

Mutta jääkö keskustelu palaverissa tähän?

Tein varhaiskasvatuksen opettajan opintojani varten kehittämistehtävän, jonka tarkoituksena oli luoda neljän kerran tiimityöskentely positiivisen pedagogiikan juurruttamiseksi tiimimme työtavaksi. Pilotoinnin ja uusien käytäntöjen luomisen lisäksi tavoitteenani oli vahvistaa kasvatuskeskustelua niin tiimissämme kuin työyhteisössämme.

Varhaiskasvatuksen opettajan rooliin kuuluu pedagogisen keskustelun ylläpito

Jännitin kovin aloittaessani kehittämistehtäväni työskentelyjen toteutusta. Vaikkakin olin tiimini kanssa keskustellut ideastani, en ollut varma heidän suhtautumisestaan varsinaiseen työskentelyyn. Vaatisihan se heiltäkin panostusta ja veisi osan viikoittaisesta tiimiajastamme.

Ilmeni kuitenkin, että pedagogiselle keskustelulle oli suuri tarve. Työskentelymme positiivisen pedagogiikan parissa johti meidät kasvatuskeskusteluun, joka jatkui tiimipalaverien ulkopuolellakin. Arvioimme niin tiimimme kuin omaa toimintaamme ja keskityimme tutkimaan pedagogisia perusteluja erilaisten käytäntöjen takana. Tämän myötä vahvistui entisestään pedagoginen keskustelu myös lapsiryhmämme toiminnan suunnittelussa.

Lapsiryhmän pedagogisen toiminnan lisäksi varhaiskasvatuksen opettajan tulee siis huolehtia kasvattajatiimin pitkäjänteisestä ja suunnitelmallisesta kehittämisestä. Lasten ja lapsiryhmän vasuista nouseviin tarpeisiin vastataan pedagogisella toiminnalla, jota toteutetaan yhdessä tiimityönä. Käytettävissä olevia menetelmiä tulee arvioida, muuttaa ja kehittää niin yksilön tasolla kuin koko ryhmän näkökulmasta.

Koska varhaiskasvatuksen opettajalla tulee olla kokonaisuus hallinnassaan, on hän myös parhaimmalla paikalla tuomaan yhteiseen keskusteluun sellaisia asioita, jotka auttavat saavuttamaan vasuissa asetetut tavoitteet. Jo varhaiskasvatuksen opettajan rooli siis valtuuttaa hänet pitämään yllä pedagogista keskustelua.  

Pedagogisen tiimin merkitys 

Kehittämistehtäväni toteutuksessa tiimiin tuotu kasvatuskeskustelu vahvisti siis pedagogiikkaa monella rintamalla. Yksittäistä kehittämistehtävää vielä suuremman vaikutuksen aikaan saisi pedagoginen tiimi -toimintamallin säännöllinen toteuttaminen.

Joissakin työyhteisöissä tämä toimintamalli on aktiivisessa käytössä, toisissa se on jäänyt vähemmälle tai sen merkitys on saattanut hämärtyä. Kehittämistehtäväni pohjalta näkisin sen roolin kuitenkin äärimmäisen tärkeänä. Kaikenlaisen kehittämisen onnistumiselle on tärkeää henkilöstön osallistaminen, sillä jokainen meistä haluaa olla osa suurempaa kokonaisuutta.

Pedagogisen tiimin toiminnassa aiheet nousevat päiväkodin arjesta ja keskeisintä on ratkaisujen löytäminen yhdessä. Varhaiskasvatuksen opettaja tuo pedagogiseen tiimiin omasta koulutuksestaan ja kiinnostuksen kohteistaan nousevan osaamisen lisäksi myös tiedon oman lapsiryhmänsä tavoitteista. Tästä kaikesta muodostuu osallistava, yhteisöllinen ja kehittyvä toimintaympäristö, jolla on yhteiset arvot ja käytännöt.

Pedagoginen tiimi on työyhteisön jäsenistä koottu työryhmä, joka keskittyy pedagogisen keskustelun ylläpitämiseen sekä osaamisen ja tiedon lisääntymiseen työyhteisössä. Se on myös työyhteisön foorumi, jossa jaetaan ja jatkojalostetaan tietoa, osaamista sekä kokemuksia yhdessä ja osallistutaan työyhteisön päätöksentekoon.







Kommentit