Miitja Lahtinen. Ruokaelämyksiä lapselle


Miitja Lahtinen

Jokainen lapsi on omanlaisensa ja niin on myös jokaisen lapsen makumieltymyksetkin. Ruokailutilanteessa tämä tuleekin ottaa huomioon. Lapsen aistimus- ja kokemusmaailma alkaa muodostua varhain lapsuudessa ja siksi onkin tärkeää luoda lapsille positiivisia ruokailukokemuksia heti varhaisvuosista lähtien.


Lapsiperheissä tai päiväkodeissa on varmasti tilanteita, jolloin lapsen syöminen tai edes maistaminen takkuaa. Aikuinen saattaa kokea näissä tilanteissa turhautumista, sillä lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta on tärkeää tarjota lapselle monipuolista ja terveellistä ruokaa sekä edistää myönteistä suhtautumista ruokaan ja syömiseen. Tällöin valmiit ideat ja keinot lapsen syömisen tai maistamisen edistämiseksi on enemmän kuin tervetulleita. Olenkin kerännyt teille muutamia vinkkejä, jotka voisivat auttaa tähän pulmaan.

Lapsi mukaan ruoan valmistamiseen

Seuraavan kerran kun valmistat tai tarjoilet ruokaa lapselle, ota hänet mukaan. Lapsen osallistuessa ruoan valmistamiseen tai edes ruoan tarjolle laittamiseen, saattaa herättää lapsen kiinnostusta ruokaan. Lapsen päästessä toimimaan ruoan kanssa tai tutkimaan sitä, antaa lapselle erilaisia kokemuksia ruoasta. Lapsi saa samalla myös kokemuksen omasta pystyvyydestä, mikä lisää lapsen positiivisia oppimiskokemuksia. Tällä tavoin lapsi saa myönteisen muiston kyseisestä ruoasta osallistuessaan.

    

                                                                                                       

Vaihtelevuutta ruokailuympäristöön

Entäpä jos ruokaa ei syötäisikään normaalisti keittiössä. Jospa ottaisit ruoat takapihalle ja söisitte ulkona tai menisitte metsään syömään. Varhaiskasvatuksen ruokailusuositus painottaakin ympäristön vaikutusta lapsen ruokasuhteeseen. Kaikkihan me tiedämme, että lapset ovat uteliaita ja helposti innostuvia, joten ulkona tai muuten normaalista poikkeava ruokailutila saattaa hyvinkin herättää lapsen kiinnostusta syömiseen tai maistamiseen.

Leikillisyyttä ruokailutilanteeseen

Leikki on lapselle luontainen tapa toimia ja se edistää lapsen hyvinvointia sekä oppimista. Myös leikillisyyden voi ottaa mukaan ruokailutilanteeseen. Enkä nyt tarkoita sitä, että ruoalla pitäisi leikkiä vaan ruokailutilanteen voi tehdä leikin ympärille. Jospa kehittäisit jonkin tarinan tai pelin syömisen yhteyteen. Voitte leikkiä lapsen kanssa, vaikka ravintolaleikkiä, jolloin lapsi voi olla esimerkiksi kokki tai asiakas. Pelaamisen voi ottaa ruokailutilanteeseen esimerkiksi siten, että aikuinen tai lapsi päättää minkä väristä tai makuista ruokaa tulisi seuraavaksi syödä tai maistaa.

Aistien kautta ruoka tutuksi

Tutkiminen on lapselle myös hyvin luontaista. Jospa kokeilisitte tutkia ruoka-aineita eri aistien kautta. Eri aistien avulla lapsi pääsee tutustumaan ruokaan muullakin tavoin kuin maistamalla. Ruokaa haistamalla tai tunnustelemalla lapsi saa erilaisen kuvan ruoasta. Lisäksi voitte tutkia, miten ruoka-aine muuttuu, jos sen kuorii tai keittää. Lapsen tutustuessa ruokiin eri tavoin, auttaa lasta rohkaistumaan myöhemmin jopa maistamiseen.

Lähtökohtana myönteisyys

Ruokailutilanteissa on kuitenkin tärkeä pitää mielessä positiivisuus ja vapaaehtoisuus. Positiivinen ilmapiiri luo lapselle myönteisen kokemuksen ruokailutilanteesta, mikä puolestaan edistää lapsen suhdetta ruokaan. On ruokia, joista me itsekkään emme pidä. Tämä tulee pitää mielessä myös lasten kohdalla. Lapsen makumieltymykset kuitenkin muuttuvat ja niitä voidaan edistää toistoilla ja kärsivällisyydellä. Joka tapauksessa syöminen on tärkeää meille kaikille ja sen edistämisessä voidaan käyttää monenlaisia keinoja. Myös ruokailutilanteessa mielikuvituksen käyttö on sallittua, joten ei muuta kuin kokeilemaan eri keinoja positiivisin mielin.


Miitja Lahtinen. Näkkileivästä hiekkavuori. Ruokakasvatuksen edistäminen varhaiskasvatuksessa.

Kommentit