Makumatka
musiikkiin – keitä soppa uudella twistillä!
Huoltajien kertoman mukaan lapsi pitää
musiikista, mutta musiikkituokion koittaessa lapsi menee pöydän alle tai
laittaa kädet korville. Soittaminenkaan ei kiinnosta vaan huomion vie pihalle
ajava roska-auto. Minä suunnittelin tämän musiikkituokion viimeisen päälle ja
valitsin mielestäni parhaat laulut... Mihinkähän se omakin motivaatio katosi?
Hiljaisuutta, ääntä, rytmiä – alusta asti
Kasvamme ja elämme erilaisten äänien
ympäröiminä ja niillä on uskomattoman suuri vaikutus meihin. Musiikista lähes
kaikilla ihmisillä on jokin mielipide; toiselle se on elintärkeä osa jokaista
päivää, toinen taas viihtyy paremmin hiljaisuudessa siinä viipyillen ja siitä
nautiskellen.
Musiikki aktivoi kehoa ja aivoja
monipuolisesti. Musiikin kuuntelu voi nostaa tai laskea sykettä ja vireystilaa
– monilla meistä on omia voima- ja lohtubiisejä. Niihin turvaudutaan, kun muut
keinot on jo kokeiltu.
Musiikki päiväkodissa – uhka vai mahdollisuus?
Mikä on musiikin rooli päiväkodissa? Iloa ja
hyvää mieltä tuova juttu, vai joka viikkoinen pakkopulla? Kun ei oikein osaa
eikä kehtaa… mutta hoidetaan nyt homma, kun se tähän konseptiin kuuluu.
Taitaakin olla viimevuotinen suunnitelma mapissa, mennäänpä sillä ja otetaan
koko ryhmä kerralla, niin se on nopeasti ohi.
Oletko miettinyt, että tämän voisi ehkä tehdä
toisinkin? Toivotko sinä ravintolaan mennessäsi, että lautasellesi laitetaan
valmiiksi tietty määrä ennalta määrättyä ruokaa, koska niin vain kuuluu tehdä?
Vai söisitkö sittenkin mieluummin jotakin itse valitsemaasi? Haluaisitko, että
sama ruokalista jo liiankin tuttuine ruokineen toistuisi viikosta toiseen – tai
että koko lista menisi kerralla uusiksi niin, että et voisi tunnistaa yhtäkään
makua ateriastasi?
Ei pakkosyöttöä!
Vertaan päiväkodin musiikkikasvatusta
ruokailuun. Ihmiset – myös lapset – ovat erilaisia ja pitävät erilaisista
asioista. Siksi ei pitäisi lähteä oletuksesta, että yksi toteutus sopii
kaikille ja tuottaa tyytyväisiä, hyvinvoivia lapsia. Usein pohdiskelu ja
vaivannäkö kannattaa. Kokeilematta et voi tietää, mikä toimii.
Älä siis yritä syöttää pakolla samaa musiikkisoppaa koko ryhmälle, vaan kuuntele lasten mielipiteitä. Musiikissa on lupa aloittaa pienellä annoksella herkkuja, ja kun nälkä alkaa kasvaa syödessä, laajentaa ruokavaliota monipuolisemmaksi. Huolehdi, että mukana on aina jotakin tuttua ja turvallista – ja sopivasti uutta ja innostavaa.
Ota selville, mistä lapset pitävät, ja mitä he eivät voi vastustaa. Sukella lapsen maailmaan: näe mikä on hänelle mielenkiintoista ja kuuntele tarkoilla korvilla toiveita, jotka on kätketty leikkeihin ja jutusteluihin kaverien kanssa. Suoraan kysymällä et välttämättä saa toiveita selville, paitsi huoltajilta. Heillä voi olla hyviä reseptejä musiikin makusteluun, todennäköisesti he tietävät ainakin lapsensa suosikit ja inhokit.
Tarjoa maistiaisia ja sopivankokoisia aterioita
Lasten tarpeet ovat erilaisia. Osa lapsista voi hotkaista kolme ruokalajia muitta mutkitta, osalla on sulattelemista kahdessa ja osalle voi tarjoilla pieniä musiikillisia välipaloja sopivina annoksina pitkin viikkoa. Tartu pieniin hetkiin, jolloin lapsen kiinnostus herää ja hänellä on maistelufiilis.
Tärkeintä on huomata, mikä maistuu kenellekin
ja houkutella lapsia musiikkimaistiaisille. Lasten maistaessa yhteistä
keitosta, voi aikuisellekin tulla uusia oivalluksia. Voit olla tilanteen
ohjaksissa myös antamalla aikaa lasten oivalluksille ja ideoille. Jos jokin osa
sinun suunnitelmastasi ei enää mahdu mukaan tänään, ujuta se ohjelmaan
seuraavalla kerralla.
Hyvän sopan reseptiikkaa
Hyvän musiikkisopan tekemisessä tarvitaan kaikkia aisteja, ja kun muistetaan välillä nousta jalkeille touhuamaan, ei pääse keitokset palamaan pohjaan ja ottamaan kitkerää makua.
Pistetään värikkäät ja iloiset musiikkiainekset porisemaan ja tarjotaan lapsille monipuolinen kattaus sopivina annoksina, pirteällä ilmeellä maustettuna.
Oma matkani näkökulmanvaihdokseen löytyy kehittämistyöni raportista. Kurkista ja poimi toki juuri sinulle ja lapsiryhmällesi sopivat ainekset talteen!
Paula Pahajoki ”LAULU TUO ILON TULLESSAAN”
Musiikkikasvatuksen kehittäminen 5-6-vuotiaiden lasten ryhmässä, jossa on tuen tarpeen lapsia.
Kommentit
Lähetä kommentti