Onko aikaa katsella perhosia?
”Erkki
istui nurmella ja katseli perhosta. Äiti nyppi rikkaruohoja kukkapenkistä, ja
isä maalasi aitaa.
-
Isä,
sanoi äiti. – Erkki on nyt katsellut tunnin perhosta.
-
Erkki
on kiinnostunut perhosista, isä sanoi. – Eikös se ole hyvä asia?
Minä en
ole ihan varma, sanoi äiti. – Moni lapsi ehtii tehdä tunnin aikana vaikka mitä,
hypätä narua, käydä uimassa, poimia marjoja, syödä jäätelöannoksen ja pelata
jalkapalloa. Erkki ei ehdi tehdä mitään. Hän on aivan liian rauhallinen.”
Oletko
joskus miettinyt, miksi lapsi on niin kauan tehnyt jotain puuhaa? Ja on kaiken
lisäksi niin rauhallinen! Pitäisi muutakin ehtiä.
Varhaiskasvatussuunnitelmankin tavoitteet pitäisi saavuttaa. Onko lapsen
puuhastelu edes kehittävää? Hän jää jostain paitsi, ei ehdi oppia kaikkea. Olet
ehkä mennyt lapsen luo. Juttelutuokio on ehkä mennyt jotenkin näin:
-
Älä
enää katsele sitä perhosta.
Erkki
näytti hämmästyneeltä.
-
Miksen?
-
Se
ei ole kehittävää.
-
Sen
kanssa ei voi tehdä mitään!
-
Voipas,
sanoi Erkki ja jatkoi perhosen katsomista.
Kasvatuksessa
monia asioita suunnitellaan aikuisten ehdoilla. Aikuiset päättävät mitä ja
milloin lapsen tulisi oppia. Pitäisi ehtiä vaikka mitä! Mitä sitten, jos lapsi
katselee perhosia tunnista, päivästä toiseen? Niin kuin Nopolan kirjassa
Rauhallinen Erkki. Annatko lapselle aikaa katsella perhosia? Uskallatko
ajatella, että perhosiin syventyessä lapsi samalla oppii jäsentämään maailmaa?
Kenties lapsi on hetki sitten harjoitellut jotain muuta, ja nyt sulattelee
oppimaansa perhosia katsellen? Lapsen mieli saattaa ohjata häntä seuraavan
asian oppimiseen.
Montessori-pedagogiikassa
ajatellaan, että lapsen mieli on erilainen kuin aikuisen. Lapsi hahmottaa
maailmaa eri tavalla. Moni asia on erilailla tärkeä kuin aikuiselle. Lapsella ei ole kiire. Hän
antaa itselleen juuri sen ajan oppimiseen ja kehittymiseen kuin kokee
tarvitsevansa. Keskittyy siihen, mitä mieli ohjaa häntä
harjoittamaan. Vaikkapa perhosen katsomiseen. Lapsen mieli voi silloin
ohjata häntä harjoittelemaan keskittymistä, erottelemaan värisävyjä perhosen
siivessä tai ehkäpä harjaannuttaa kuuloaistia perhosen siipien ääntä
kuulostellen.
Maria
Montessori ei lakannut ihmettelemästä, ihailemasta lasta. Hän haluasi oppia
ymmärtämään, miten lapsi pian syntymänsä jälkeen osaakin kävellä, juosta, puhua.
Kuka on opettanut lasta? Aikuinen
ei ole siihen pystynyt. Lapsi on opettanut itse itsensä. Ympäristöstä imemiensä
vaikutteiden tukemana, oman sisäisen voimansa
ohjaamana.
Lapsi.
Annammeko hänelle arvostuksen, joka hänelle kuuluu? Annammeko hänen olla oma
itsensä? Haluammeko me,
aikuiset, ohjata lasta? Päättää mitä pitää oppia ja milloin? Päättää, milloin
on aika katsoa perhosia? Luulemme
tietävämme paremmin, luulemme
osaavamme.
Sata
vuotta sitten Maria Montessori ajatteli toisin. Hän huomasi, kuinka pienet
lapset kiinnostuivat asioista, joita hän opetti koululaisille. Näki, kuinka
pienet lapset hakivat kaapeista koululaisten matematiikan tehtäviä ja ryhtyivät
tekemään niitä. Ilman aikuista. Mitä Maria silloin teki? Toruiko hän lapsia, kun
he ottivat kaapista tavarat ilman lupaa? Ei. Maria muutti omaa toimintaansa. Laittoi
materiaalit lasten ulottuville, koululaisille tarkoitettuja tehtäviä nuorempien
ulottuville. Jotta lapset voisivat ottaa ne käyttöön. Ihmetteli. Ihaili lasten
intoa, keskittymistä, syventymistä.
Kuka
on opettaja? Aikuinenko?
Niinhän me luulemme. Tahtoisimme ottaa kunnian siitä, mitä lapsi oppii. Haluaisimme
hallita lasta. Tietää paremmin. Entä jos opettaja onkin lapsi? Hyväksymmekö
sen, että lapsi tietää paremmin, milloin hänelle on hyvä aika oppia numeroita. Tai
oppia perhosista? Maria Montessori hyväksyi. Nöyrtyi lapsen edessä. Sinä tiedät
paremmin, lapsi. Hän näki lapsessa opettajan. Suunnannäyttäjän.
Lapsi.
Minä katson sinua. Opin sinulta. Opin mitä haluat oppia. Miten parhaiten otat asian haltuusi. Muutan omia
käsityksiäni lapsesta ja aikuisesta. Oppimisesta ja opettamisesta. Lapsi opin
sinulta, että haluat toistaa kerta toisensa jälkeen opettelemaasi asiaa. Haluat
keskittyä. Ja ettei sinua
keskeytetä. Haluat tehdä oikeita asioita, pestä ikkunaa. Tai katsoa
perhosia.
Lapsi.
Opin, että haluat oppia laskemaan isoja laskuja, niin kuin koululaiset. Mitä
minä, aikuinen, silloin teen? Annan
sinun tehdä isoja laskuja, jakolaskujakin. Annan sinun pestä ikkunaa. Samalla
opit keskittymään, huolehtimaan itsestäsi ja ympäristöstäsi. Opit loogista
työjärjestystä. Teen sinulle paikan, jossa voit oppia omaan tahtiisi.
Se
paikka on tehty sinulle, lapsi. Siellä pöydät ja tuolit ovat sinun kokoisia. Hyllyt
ovat matalia, kaikki mielenkiintoinen esillä. Lapsi, voit ottaa
ikkunanpesuvälineet tai laskutoimitukset silloin, kun sinä haluat oppia sitä
asiaa. Voit katsella perhosia. Siellä minä, aikuinen, annan sinulle aikaa. En
keskeytä sinua asialla, jonka luulen olevan sinulle sillä hetkellä tärkeämpi
oppia. Annan sinun olla suunnannäyttäjä.
En
ihmettele, jos…
katsot
vieläkin perhosia.
Annan
sinun olla opettaja. Haluan oppia sinulta, lapsi. Sinä olet suunnannäyttäjä.
Kommentit
Lähetä kommentti