Jaana Koponen: Päättymättömiä satuja

Päättymättömiä satuja



Oletko miettinyt, mitkä kaikki aistit saavat ärsykkeitä astuessasi elämykselliseen tilaan?

Rentoudu ja nauti, sulje silmäsi, kuuntele tai vain katsele ja ihmettele. Vesipisaroita – miltä ne tuntuvat ihollasi, koko keho aistii, onko pisarat liian kylmiä tai lämpimiä tai sopivia sinulle.
Merkityksensä on myös sillä, miten sinä näet ja koet tilan ympärilläsi, kaikki on tekemisessä aistiesi kanssa.

Aistimajoja erilaisista kierrätysmateriaaleista, värejä, vaihtuvia sisustuksia ovat esimerkkejä aistien hyödyntämisessä lapsilähtöisessä työssä. 
Aistimajoja ei määritellä tai suunnitella tiukoin rajoin vaan lapset ovat mukana ideoimassa, muokattavuus on oleellista!

Satujen tarinat, mistä ne alkavat, jostain pienestä laulustako?

Viikkojen kuluessa satu saa elämän ja tarina saa jatkoa lasten askarrellessa seinälle lisää hahmoja. Ajan kuluessa lasten ohjaillessa tarinan kulkua, päähenkilöt kertovat meille seinien täydeltä päättymätöntä satua.

Valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa todetaan, että oppimisympäristöjä suunnitellaan ja rakennetaan yhdessä lasten kanssa. Lasten ideat, leikit ja heidän tekemänsä työt näkyvät oppimisympäristössä.


SATUILLAAN YHDESSÄ!

Tutustu ja ota käyttöön vinkkejä aistimajan ja aistiseinän rakentamiseksi!
Lue tästä kehittämistoiminnan raporttini





Kommentit