Päättymättömiä satuja
Oletko miettinyt, mitkä kaikki
aistit saavat ärsykkeitä astuessasi elämykselliseen tilaan?
Rentoudu ja nauti, sulje
silmäsi, kuuntele tai vain katsele ja ihmettele. Vesipisaroita – miltä ne
tuntuvat ihollasi, koko keho aistii, onko pisarat liian kylmiä tai lämpimiä tai
sopivia sinulle.
Merkityksensä on myös sillä,
miten sinä näet ja koet tilan ympärilläsi, kaikki on tekemisessä aistiesi
kanssa.
Aistimajoja erilaisista
kierrätysmateriaaleista, värejä, vaihtuvia sisustuksia ovat esimerkkejä aistien
hyödyntämisessä lapsilähtöisessä työssä.
Aistimajoja ei määritellä tai
suunnitella tiukoin rajoin vaan lapset ovat mukana ideoimassa, muokattavuus on
oleellista!
Satujen tarinat, mistä ne
alkavat, jostain pienestä laulustako?
Viikkojen kuluessa satu saa
elämän ja tarina saa jatkoa lasten askarrellessa seinälle lisää hahmoja. Ajan kuluessa lasten
ohjaillessa tarinan kulkua, päähenkilöt kertovat meille seinien täydeltä päättymätöntä
satua.
Valtakunnallisessa
varhaiskasvatussuunnitelmassa todetaan, että oppimisympäristöjä suunnitellaan ja
rakennetaan yhdessä lasten kanssa. Lasten ideat, leikit ja heidän tekemänsä
työt näkyvät oppimisympäristössä.
Tutustu ja ota käyttöön vinkkejä aistimajan ja aistiseinän rakentamiseksi!
Lue tästä kehittämistoiminnan raporttini
Kommentit
Lähetä kommentti