Niina Siljander: Luonto kasvattaa


Luonto kasvattaa


Luonnossa leikkiessään lapsi on pääroolissa. Hän pääsee kokemaan löytämisen riemua: ”Katsopa mitä täällä on?” Aikuisen rooli on vain olla tukena, tutkia lapsen mukana ja elää näitä hienoja hetkiä. Pian lapsi havainnoi löytämäänsä tarkemmin: ”Tämä on leppäkerttu” ”Sehän kävelee”. Luontoympäristössä lapset pääsevät luonnollisella tavalla tutkimaan, havainnoimaan ja pohtimaan. Kun lapset lähtevät kasvattajan kanssa retkelle päiväkodin porttien ulkopuolelle, niin lapsi oppii jo matkalla monia eri asioita esimerkiksi huomioimaan ympäristöä, käsitteitä kuten jono ja parijono sekä oman toiminnan ohjausta. Koko retken aikana oppimista tapahtuu jo monella eri tasolla.

Liikkumisen riemua luonnossa
Ulkoryhmissä sosiaaliset tilanteet ja toiminnot linkittyvät usein liikkumiseen ja yhdessä tekemiseen.  Olen usein päässyt todistamaan liikunnallisia, pitkäkestoisia leikkejä luonnossa, joissa lasten kesken tulee lukuisia positiivisia sosiaalisia kontakteja. Leikeissä yhdistyy ilo ja yhteistyö. Leikit ovat myös luovempia ja niissä on enemmän lapsia mukana kuin sisätiloissa tapahtuvassa leikissä. Tämä kehittää lapsen sosiaalisia taitoja ja luovuutta. Metsä itsessään on ketteryysrata, jonka vaihtelevassa maastossa tasapaino ja koordinaatio kehittyvät. Kehon ylläpitävät lihakset tekevät työtä jokaisella sammalmättäällä, juurikoissa ja kivikossa.


Luonnossa saa kokeilla omia rajoja
Lapset usein tiedostavat sen, kuinka korkealle puuhun voi kiivetä. On tärkeää, että jokainen lapsi saa ottaa selvää, mihin he itse pystyvät. Luonto ympäristönä on lapselle sopivan jännittävä. Lapsi kehittää mielikuvitustaan ja omat rajat tulevat tutuksi. Liikunnan toteutuminen ja motoristen taitojen kehittyminen luontoympäristössä tapahtuu kuin itsestään. Lapset lähtevät tutkimaan ja kiipeilemään omatoimisesti ilman aikuisen pyyntöä. Luonto on ympäristönä jo valmis oppimisympäristö lasten motoriikan kehittymiselle.
Monipuolisuus
Luonto aktivoi lasten aisteja. Hyvässä oppimisympäristössä oppimista tapahtuu kaikkien aistien kautta ja nämä kaikki on meillä käytössä luontoympäristössä. Luonto tarjoaa liikunnan lisäksi seikkailua, kehittää luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Luonto tarjoaa myös paljon uuden oppimisen mahdollisuuksia ja elämyksiä. Itse koen aikuisena, että luontoympäristössä aikuisellakin on lupa tutkia ja ihmetellä. Luontoympäristössä itselleni on helppo osallistua lasten leikkeihin. Tutkia yhdessä, missä eläimet voisivat asua ja rakentaa mielikuvituseläimille pesiä. Kuinka huippua onkaan rakentaa metsä parkour ratoja ja itsekin joskus kiivetä puuhun tähystelemään.


Hyvinvointia
Ulkoryhmissä toimitaan paljon luonnossa, jonka tiedetään useiden eri tutkimusten mukaan laskevan sykettä, verenpainetta ja hengitystiheyttä. Se tarkoittaa sitä, että myös kasvattajien stressitila vähentyy luontoympäristössä. On hyvä miettiä, voisiko ympäristökasvatuksen ja ulkotoiminnan lisääminen olla päiväkotien henkilöstön jaksamistakin edistävä asia.

Kaiken tämän jälkeen voi vain kysyä, miksemme me kaikki kasvata lapsia luontoympäristössä?
Lähdetään luontoon!

Blogiteksti on osa kehittämistehtävääni: Luonto kasvattaa
-kansio varhaiskasvattajan työn tueksi ulkopainotteiseen toimintaan

Kommentit