Marjatta Hirvelä
Minkä pienenä oppii, sen vanhana taitaa - ulkoilussakin!
Minkä pienenä oppii, sen vanhana taitaa - ulkoilussakin!
Sataako? Onko liian kylmä vai liian kuuma? Olemme kaikki
kuulleet kootut selitykset sille, miksi sisäleikkiä ei juuri nyt voi jättää
kesken tai kuinka tietokonepeli on kaikkein jännittävimmässä paikassa. Entä,
jos kaikista näistä syistä huolimatta pakkaisimme eväät ja lähtisimme yhdessä
luontoon retkelle?
Lasten ulkoilu ja liikuntatottumuksissa on suuria eroja.
Usein erojen kerrotaan johtuvan eroista lasten luonteissa ja temperamentissa.
Todellisuudessa useimmiten kyseessä on kuitenkin kotoa opittu malli. On
tutkittu, että perheet käyttävät yhteiseen aktiiviseen tekemiseen arkisin aikaa
alle puoli tuntia. Viikonloppuisin hieman enemmän. Yllättikö? Ainakin minut.
Ulkotoiminta tärkeässä roolissa varhaiskasvatuksessa
Nykyisin päiväkodeissa ja alakouluissa on lapsia, jotka
eivät ole koskaan hiihtäneet tai luistelleet. Lapsia, joille metsä on
ympäristönä yhtä vieras kuin vanhukselle nuorisomuoti. Osa lapsista pysyy
pystyssä vain auratulla tiellä tai asfaltilla. Pieni lapsi ei pysty muutokseen
itse. Aikuisella on mahdollisuus tehdä tilanteeseen muutos! Se on meidän
velvollisuutemme kasvattajina niin kodeissa kuin varhaiskasvatuksessakin!
Tulevana varhaiskasvatuksen opettajana koen, että myös minä
olen vastuussa. Varhaiskasvatuksessa pedagogista toimintaa suunnitellaan usein
toteutettavaksi pääsääntöisesti sisätiloissa. Unohdetaan, että luonto,
päiväkodin piha ja muu ympäristö toimivat oppimisympäristöinä siinä missä
rakennetutkin tilat. Monet varhaiskasvatuspäivän toiminnot olisivat
siirrettävissä myös ulkoiluun. Vain mielikuvitus on rajana toiminnan
suunnittelussa!
Huoli ulkoilun vähentymisestä ja kasvattajien
passivoitumisesta ulkoilussa innoittivat minut suuntaamaan opintoihini liittyvän
kehittämistehtävän juuri ulkoilutoiminnan kehittämiseen. Kehittämistehtävänäni kokosinkin
päiväkodille ideakansion ulkoiluun konkreettiseksi työvälineeksi kiireiseen
arkeen ja pedagogisen toiminnan toteuttamiseen myös ulkoisissa
oppimisympäristöissä.
Vietetään yhdessä puoli päivää pihalla
Lasten ulkoilun määrälle ei ole olemassa virallisia
suosituksia. Ulkoiluun voi kuitenkin soveltaa virallisia liikuntasuosituksia,
joiden mukaan lapsen tulisi liikkua kolme tuntia päivässä. Reipas ulkoilu ja
kevyt liikunta muodostavat kaksi tuntia suositellusta kolmesta tunnista.
Tunnustan. Itsekin unohdun välillä sisälle television eteen ja ajatus tuntien
ulkoilusta tuntuu lähinnä raskaalta ja saavuttamattomalta.
Onko tämä se ajatusmaailma, jonka haluamme välittää
lapsillemme? En usko kovinkaan monen vastaavan kysymykseen myöntävästi. Ja
miksi vastaisimmekaan? Ulkoilun hyötyjä ei voi kiistää. Ulkoilu ja ympäristön
näkeminen, kokeminen ja aktiivinen luonnossa tekeminen lisäävät niin lasten
kuin aikuistenkin hyvinvointia monella tapaa. Luonnossa ihmisen mieli lepää ja
fyysinen kuntokin kohoaa huomaamatta.
Oululaisissa päiväkodeissa ollaan omaksumassa uudenlaista
oppimisympäristöajattelua ”Puoli päivää pihalla”. Tavoitteena on, että lapset
ja kasvattajat viettäisivät puolet varhaiskasvatuspäivästä pihalla yhdessä
oppien ja oivaltaen. Ajattelumallin taustalla on ajatus lasten kestävän ja
liikunnallisen elämäntavan vahvistamisesta. Olisiko ”Puoli päivää pihalla”
-oppimisympäristöajattelu yksi ratkaisu lasten liikkumisen ja ulkoilun
vähenemiseen ja siitä johtuvien ongelmien ratkaisuun? Ainakin itse uskon niin!
Ulkoilua ilman suorituspaineita
Ulkoilun ei tarvitse olla suuri ponnistus. Kyse on pienistä
valinnoista arjen keskellä. Valitaanko autokyyti kävelyn sijaan? Syödäänkö
välipala tänään ulkona? Kannustetaanko lasta tutustumaan pihan rapakoihin
vaikka vaatteet likaantuisivatkin? Kukapa ei muistaisi omasta lapsuudesta
kuinka kurarapakot olivat paras juttu koko syksyssä! Säänmukainen vaatetus vain
päälle ja rapakkoon!
Mitä kaikkea ulkona sitten voi tehdä? Vain mielikuvitus on
rajana. Kaikille tutut fyysisesti aktiiviset leikit, pihatyöt ja esimerkiksi
pyöräily ja mäenlasku ovat juuri sopivaa ajanvietettä ulkoiluun. Hyppynarulla
hyppiminen on monelle lapselle mieluista puuhaa. Samoin kiipeily puistojen
kiipeilytelineissä tai metsän puissa. Mieluisan leikin lomassa aika kuluu
mukavasti ja luut ja lihakset vahvistuvat. Kuntokin paranee.
Tehdäänkö siis lapsillemme palvelus tulevaisuutta varten?
Unohdetaan hetkeksi työkiireet ja tiukat aikataulut ja lähdetään lasten kanssa
yhdessä luontoon! Otetaan mukaan eväät ja hengitetään raikasta kevätilmaa. Nautitaan
auringon paisteesta. Joko kuulet pääskysten äänet?
Klikkaa tästä, jos haluat lukea enemmän ulkoilusta
varhaiskasvatuksessa! (Tähän voisi sitten kai linkittää sen
kehittämistehtävän?)
Marjatta Hirvelä. ULKOTILAT VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖINÄ.
Ideakansion kokoaminen ulkoilutoimintaan.
Marjatta Hirvelä. ULKOTILAT VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖINÄ.
Ideakansion kokoaminen ulkoilutoimintaan.
Blogikirjoituksen lopussa oleva linkki/linkit työhön ja ideakansioon ei toimi
VastaaPoista