Kuka tässä arjessa mitään kerkiää kehittämään…
Kuka tässä
päiväkodin arjessa mitään kerkiää kehittämään. Oli ensimmäinen ajatukseni
kehittämisestä. Jo pelkkä ajatus laadusta ja sen kehittämisestä kuulostaa usein
jotenkin vaikealta. Kuitenkaan sen haluamista ei enää meiltä kysytä, vaan meitä
velvoitetaan niin tekemään. Ovathan nuo asiakkaat eli pienet lapset syyttömiä
siihen, että ovat päivät meidän hoidossamme, joten varmasti jokainen vanhempi (ja
lapsi) toivoisi laadun olevan kohdillaan.
Laadun
arviointi on koettu ehkä vieraaksi varhaiskasvatuksessa, koska usein puhutaan,
että teemme osittain persoonallamme työtä. Kohdistuuko arviointi siis meihin,
minuun? Ehkä parempi ettei sitten arvioidakaan…
Itsearviointilomakkeen kehittäminen
Kehittämistehtävää
aloitellessa luimme paljon kirjallisuutta ja Karvin, Kansallisen koulutuksen
arviointikeskuksen julkaisuja laadusta ja sen arvioinnista. Pikkuhiljaa alkoi
asia kirkastua jo vuosia varhaiskasvatusta tehneellekin mistä oikein on kyse.
Varhaiskasvatuksen
laatu voidaan jakaa kahteen tekijää, rakenteellisiin ja prosessiin liittyviin
tekijöihin. Rakenteelliset tekijät ovat ns. korkeamman tahon tekoja ja niiden
vaikutuksia ovat esimerkiksi ryhmäkoot, tilat, henkilöstörakenne jne.
Prosessilaatua kuvastaa parhaiten mielestäni kommentti: ”suoraan lapseen
kohdistuvat asiat, joita ovat mm.
varhaiskasvatustyöntekijöiden ja lasten välinen vuorovaikutus, arjen
sujuvuus, perushoito, tasa-arvo, osallisuus, lasten turvallisuus ja niin
edelleen.” Turvallisuudesta muuten sanottiin eräässä kirjassa, että se näkyy positiivisesti
lasten oppimistuloksissa. Eli ihan vähäpätöisen asian kanssa ei siis olla
tekemisissä.
Varhaiskasvatus
yksikkömme aivoriihessä ensisijaisesti tärkeiksi ja arvioitaviksi kohteeksi
valikoitui sujuva perushoito, kielen kehitys ja vuorovaikutus. Karvilla oli
samoja elementtejä indikaattoreina. Indikaattorilla tarkoitetaan konkreettista
ja todennettavissa olevaa kuvausta varhaiskasvatuksen olennaisista ja
tavoiteltavista ominaisuuksista. Sen avulla tietoa voidaan tiivistää helpommin
hallittavaan ja ymmärrettävään muotoon ja se on ikään kuin tavoitetaso mihin
pyritään. Näitä valittuja yhtätoista indikaattoria lähdimme sitten avaamaan
helposti arvioitavaan muotoon. Lomakkeen tuli olla helppo käyttöinen, jotta
sitä tulisi arki kiireen keskellä käytettyä.
Näin syntyi
itsearviointilomake, jolla on mahdollista arvioida varhaiskasvatuksemme laatua.
Samaan lomakkeeseen laitoimme: keinot toiminnan korjaamiseksi kohdan, jotta
voidaan heti alkaa miettimään mitä korjattavalle asialle tehdään. Viimeinen
sivu on koontilomake, joka voidaan esittää esimerkiksi päiväkodin vastaavalle
ja miettiä onko esille nousseet asiat korjattavissa henkilökunnan
toimintatapojen muutoksella vai kenties tarvitaanko esimerkiksi koulutusta tai
kirjaa tiedon lisäämiseksi ja muutoksen aikaan saamiseksi.
Arvioinnin
tulisi olla suunnitelmallista ja säännöllistä. Sen avulla voidaan nostaa esiin
toiminnan vahvuudet ja kehittämistarpeet ja siten kehittää toimintaa. Uskon, että
lomakkeen täyttämiseen ja muutosten tekemiseen käytetty aika tuo paljon hyvää
niin varhaiskasvatuksen työntekijöille kuin niille tärkeimmille eli lapsille!
Jos
mieltäsi jäi yhtään vaivamaan varhaiskasvatuksen laatu, kehittäminen ja sen
arviointi, tutustu tekemäämme itsearviointilomakkeeseen tästä.
Kommentit
Lähetä kommentti