Anniina Heikkinen ja Elisa Tolonen: Näinkö- havainnoinko?


Näinkö - havainnoinko? 



Päiväkodin piha täyttyy iloisesta puheensorinasta, lasten leikeistä, valvovista aikuisista ja lapsiaan päiväkotiin tuovista vanhemmista. Joka paikassa näkyy liikettä ja iloista vilskettä ja vilinää. Mutta kukas tuolla yksin jälleen töröttää? Sehän on Matti. 

Palataanpa pieni hetki ulkoiluajassa taaksepäin. Matti on saapunut esikouluun reippaana kuten joka aamu. Matti nauttii esikoulun tehtävistä ja odottaa jo kovin kouluun pääsyä ensi syksynä. Tänäkin aamuna aamupiirin jälkeen ohjelma alkaa aamun ulkoilulla. Mattia on jälleen kehotettu osallistumaan toisten lasten leikkiin. Leikki on onnistunut hetken ajan, kunnes yhteisleikin säännöt eivät kaikille olleet yhtä selvät. Matin nyrkit nousivat taas ylös ja uhkaava käytös sai leikkikaverit kääntymään kannoillaan ympäri ja siirtymään eri leikkiin. 


Palataan takaisin hetkeen, jossa Matti on jo yksin. Lähestyn Mattia joka kääntää selkänsä huomatessaan minut. Matin poskella kimmeltää kyynel. Kuulen Matin selittävän itselleen ääneen. Selityksestä tunnistan osan suomalaisia sanoja, osa eri maan kielisiä sanoja, sekä sanoja joilla ei tiettävästi ole mitään tarkoitusta. Näillä sanoilla Matti täydentää lauseitaan, kun oikeat sanat eivät tule mieleen. Matti on S2 lapsi. Lapsi, jolla on kaksi äidinkieltä. Päiväkodissa Mattia kehotetaan käyttämään suomenkieltä. Kotona puhekieli riippuu siitä, kumman vanhemman kanssa Matti puhuu.

Toistan ne surkuhupaisan liiankin tutuksi tulleet sanat lauseen sisällä. "Miten meni noin niin kuin omasta mielestä?”  Matti hymyilee piiloon, takin kaulukseen. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun kysyn saman kysymyksen samanlaisen tilanteen jälkeen. Matti ei osaa selittää. Leikkikavereiden selitys on tuttu, Matti on pelottava nyrkkeineen. 




Hevospiireissä, jos laumassa oleva hevonen toimisi samoin kuin Matti, sanoisin että se ei osaa puhua hevosta ja tarvitsee harjoitusta laumassa olemiseen. Mutta kuinka saamme ihmiset puhumaan ihmistä? Sinänsä S2 ei tarkoita etteikö puhuisi ihmistä.
Puheen tueksi ihmisinä tarvitsemme muutakin kuin sanoja. Eläimillä sanoja ei ole vaan laumakäyttäytyminen opitaan, jos siihen annetaan mahdollisuus. Silloin myös opitaan ”puhumaan” omaa lajia.

Ihmisten puhuminen ei olekaan niin helppoa. Tarvitaan sanoja, ilmeitä, eleitä, eri äänenpainoja. Ei ongelmatonta lainkaan! Sitten tarvitsi löytää joku kenen kanssa puhua sitä ihmistä. 

Lapsi aloittaa puhumaan lasta toisten lasten kanssa aikuisen mallittaessa. Leikki auttaa lasta kehittymään. Leikki on lapsen kielen kehityksen kannalta yksi tärkeimmistä lapsuuden osa-alueista. ”Leikki on lapsen työtä”, olen kuullut sanottavan. 

Kuten aiemmin mainitsin, Matti on jo esikouluikäinen reipas ja suhteellisen omatoiminen poika, joka on kiinnostunut oppimaan uutta. Matti on ollut varhaiskasvatuksessa useamman vuoden ajan. Neuvolakäynneillä Matti on suoriutunut vaadituista tehtävistä eikä huolta kehityksestä ole ollut. Matti vain ei leiki. Tai leikkii, mutta rinnakkainleikkiä, toisen lapsen vieressä. Roolileikkejä saatikka sääntöleikkejä aikuisen avustuksesta huolimatta Matti ei leiki. Sosiaaliset taidot, vuorovaikutus ja halu toisten lasten kanssa tekemiseen eivät Mattia kiinnosta. Onko kyse oikeasti kiinnostuksesta? Matti touhuaa mielellään aikuisen kanssa.

Muistat esittämäni kysymyksen Matin nököttäessä yksin lumikasan päällä. Pienen hymyn, jolla Matti näyttää, että olo helpottui, hän tuli huomatuksi. Matti tietää, ettei ole yksin, vaikka ei ymmärrä miksi leikkiminen tuottaa vaikeuksia. 

Leikkiminen ei ole Matin ainoa haaste, myös tarkkaavaisuuden tiimoilta olemme huomanneet siirtymisten olevan Matille haasteellisia sekä kesken päivän tapahtuvat yllättävät muutokset, kuten eri suunniteltujen toimintojen ajankohtien muuttuminen. Näihin Matin on vaikea suhtautua suopeasti. Muutokset näkyvät hitautena, aggressiivisuutena ja aikuiselle jankkaamisena.

Esiopetuksessa puoliväli on saavutettu, huoli Matin koulussa pärjäämisestä konkretisoituu. Matti pääsee tutkimusjaksolle. 

S2- kielisyys on fyysisen ympäristön mukanaan tuoma ominaisuus, ei vamma. Kaikkeudessaan se voi olla lapselle lottovoitto. Toisaalta kaksikielisyyden alle voi piiloutua ongelmia, joiden esille tuominen vaatii ammattilaisten havainnointia. Olisiko Matin tilanne muuttunut aiemmin, mikäli leikkiä olisi havainnoitu ja tietoa siirretty yhteistyötahoille aikaisemmin? Tähän emme saa koskaan vastausta. Nyt lohduttaudumme sillä, että tutkimusjakson myötä Matti saa enemmän tukea ja aloittaa koulun ympäristössä, jossa voi tulla ymmärretyksi paremmin. Matin elämän yksi lottovoitto on saavutettu. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.



Näinkö -havainnoinko? Olenko yksi niistä työntekijöistä, jotka tuottavat laadukasta varhaiskasvatusta lapsen etu edellä? Kysynkö tyhmiä kysymyksiä, etsimällä niihin vastauksia. Löytyykö jokaisen Matin taakse varhaiskasvatuksen ammattilainen, joka uskaltaa puolustaa lapsen tarpeita, kun perhe tai lapsi ei näe asioita lapsen edun mukaisina.
Kehittämistehtävämme tuotoksena syntyi havainnointilomake jota voidaan hyödyntää Sotkamon kunnan neuvolan ja varhaiskasvatuksen välisen tiedonsiirtolomakkeen liitteenä. Tiedonsiirtolomake täytetään lapsen vuositarkastuksen yhteydessä sekä varhaiskasvatuksessa, että neuvolassa. Tiedonsiirtolomake on vapaamuotoinen, joten kirjaukset ovat henkilöistä riippuen erilaisia. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli tuottaa Sotkamon kunnan varhaiskasvatukseen strukturoitu havainnointilomake. Lomakkeen avulla yhtenäistetään varhaiskasvatuksesta neuvolaan siirtyvää tietoa. Havainnointilomake mahdollistaa kasvun ja kehityksen osa-alueista, leikin, sosiaalisten suhteiden, vuorovaikutuksen ja tarkkaavaisuuden syvällisemmän havainnoinnin ja kirjaamisen, ja se liitetään tiedonsiirtolomakkeen liitteeksi.  


Kommentit