Katja Lahtinen: Varhaiskasvatuksen laatua arjessa





Oletko sinäkin törmännyt Karviin? 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus eli Karvi vastaa varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen kansallisesta arvioinnista.  Aloittaessani Diakin varhaiskasvatuksen opettajan opintoihin liittyvää kehittämistyötäni laadun parissa törmäsin itse välittömästi tähän nimeen. Kehittämistehtäväni lähtökohtana oli kehittää laadun itsearviointiväline varhaiskasvatusyksikön henkilöstön käyttöön. Tarve tälle laadun itsearvioinnin välineelle nousi esille työyhteisöstä. Varhaiskasvatuksen arjen työtä tulee kehittää ja arvioida. Karvi oli julkaissut vuonna 2018 varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset -asiakirjan. Tässä asiakirjassa esitellään varhaiskasvatuksen laatuindikaattorit.

Laatuindikaattorit käsitteenä kuulostavat alkuun hieman vaikealta mutta lähtiessäni asiaa tarkemmin tutkimaan, onkin asia varsin selkeä. Nämä indikaattorit luovat pohjan kansallisesti yhtenäisille toimintatavoille ja periaatteille, joiden mukaan voimme kehittää kasvatustyötä arjessa ja myös arvioida varhaiskasvatusta. Eli sitä millaista on laadukasta varhaiskasvatus ja mitä siihen kuuluu. Huomasin, että nämä ovat juuri niitä välineitä, joita tarvitsisin oman itsearviointi välineeni kehittämiseen.

Kehittämistehtäväni rajaus selkeytyi prosessin edetessä kahteen teemaan; vuorovaikutukseen ja osallisuuteen. Teemat nousivat esille työyhteisön yhteisen pohdinnan tuloksena iltapalaverissa marraskuussa 2019. Tärkeitä teemoja kumpikin. Nappasin Karvin indikaattoreista lähempään tarkasteluun 6 indikaattoria, jotka käsittelevät näitä teemoja. Lähdin pilkkomaan indikaattorit pienempiin osiin, miellekarttoihin. Miellekartoista tarkoituksenani oli saada itsearviointivälineenä olevaan kyselylomakkeeseen selkeät ja hyvin rajatut kysymykset tai väittämät. Pilkkomalla indikaattorit heräsivät eloon arjen tasolle. Varhaiskasvatuksen arjen työhön! Seuraavaan laatikkoon olen kerännyt hyötyjä, joita olen itse huomannut laadun itsearvioinninvälineen käytöstä.




Varhaiskasvatuksen kentällä on mielestäni tärkeä aika ajoin pysähtyä miettimään omaa toimintaa ja koko yksikön toimintaa. Onko toimintamme laadukasta, mikä toimivaa ja missä voisimme vielä parantaa? 

Kehittämäni väline helpottaa henkilöstön itsearviointia ja koko tiimin arviointia. On vaikea arvioida toiminnan laatua, jos ei ole oikeanlaista välinettä siihen. Toivon, että tämä väline innostaa myös sinua laadun arvioinnin äärelle! 

Laadun arviointi lähtee meistä jokaisesta itsestämme ja koko työyhteisöstä. Yhteen hiileen puhaltaen koko työyhteisön kesken kehitämme ja tuotamme laadukasta varhaiskasvatusta.
 Toivon tämän laadun pohdiskeluni myötä, että myös sinä varhaiskasvatuksen parissa työskentelevä tai sinne vaikka kohta valmistuva ammattilainen innostuisit myös laatuajattelusta! Laatu koostuu monista pienistä asioista, joita on välillä hyvä lähteä tarkastelemaan ja arvioimaan. Ei tyydytä vain siihen mitä olemme tehneet jo iät ja ajat vain sen vuoksi, että niin on joskus päätetty. 

Kommentit