Oletko sinäkin törmännyt Karviin?
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus eli Karvi vastaa varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen kansallisesta arvioinnista. Aloittaessani Diakin varhaiskasvatuksen opettajan opintoihin liittyvää kehittämistyötäni laadun parissa törmäsin itse välittömästi tähän nimeen. Kehittämistehtäväni lähtökohtana oli kehittää laadun itsearviointiväline varhaiskasvatusyksikön henkilöstön käyttöön. Tarve tälle laadun itsearvioinnin välineelle nousi esille työyhteisöstä. Varhaiskasvatuksen arjen työtä tulee kehittää ja arvioida. Karvi oli julkaissut vuonna 2018 varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset -asiakirjan. Tässä asiakirjassa esitellään varhaiskasvatuksen laatuindikaattorit.
Laatuindikaattorit
käsitteenä kuulostavat alkuun hieman vaikealta mutta lähtiessäni asiaa
tarkemmin tutkimaan, onkin asia varsin selkeä. Nämä indikaattorit luovat pohjan
kansallisesti yhtenäisille toimintatavoille ja periaatteille, joiden mukaan
voimme kehittää kasvatustyötä arjessa ja myös arvioida varhaiskasvatusta. Eli
sitä millaista on laadukasta varhaiskasvatus ja mitä siihen kuuluu. Huomasin,
että nämä ovat juuri niitä välineitä, joita tarvitsisin oman itsearviointi
välineeni kehittämiseen.
Kehittämistehtäväni
rajaus selkeytyi prosessin edetessä kahteen teemaan; vuorovaikutukseen ja
osallisuuteen. Teemat nousivat esille työyhteisön yhteisen pohdinnan tuloksena
iltapalaverissa marraskuussa 2019. Tärkeitä teemoja kumpikin. Nappasin Karvin
indikaattoreista lähempään tarkasteluun 6 indikaattoria, jotka käsittelevät
näitä teemoja. Lähdin pilkkomaan indikaattorit pienempiin osiin,
miellekarttoihin. Miellekartoista tarkoituksenani oli saada
itsearviointivälineenä olevaan kyselylomakkeeseen selkeät ja hyvin rajatut
kysymykset tai väittämät. Pilkkomalla indikaattorit heräsivät eloon arjen
tasolle. Varhaiskasvatuksen arjen työhön! Seuraavaan laatikkoon olen kerännyt
hyötyjä, joita olen itse huomannut laadun itsearvioinninvälineen käytöstä.
Varhaiskasvatuksen kentällä on mielestäni tärkeä aika ajoin pysähtyä miettimään omaa toimintaa ja koko yksikön toimintaa. Onko toimintamme laadukasta, mikä toimivaa ja missä voisimme vielä parantaa?
Kehittämäni väline helpottaa henkilöstön
itsearviointia ja koko tiimin arviointia. On vaikea arvioida toiminnan laatua,
jos ei ole oikeanlaista välinettä siihen. Toivon, että tämä väline innostaa
myös sinua laadun arvioinnin äärelle!
Laadun arviointi lähtee meistä jokaisesta
itsestämme ja koko työyhteisöstä. Yhteen hiileen puhaltaen koko työyhteisön
kesken kehitämme ja tuotamme laadukasta varhaiskasvatusta.
Toivon
tämän laadun pohdiskeluni myötä, että myös sinä varhaiskasvatuksen parissa
työskentelevä tai sinne vaikka kohta valmistuva ammattilainen innostuisit myös
laatuajattelusta! Laatu koostuu monista pienistä asioista, joita on välillä
hyvä lähteä tarkastelemaan ja arvioimaan. Ei tyydytä vain siihen mitä olemme
tehneet jo iät ja ajat vain sen vuoksi, että niin on joskus päätetty.
Kommentit
Lähetä kommentti